I maj upptäcktes ett läckage vid parkeringen på F21. Sedan dess har saneringen pågått och Håkan Tano tror att saneringen inte kommer att vara klar förrän om ett år.
Det är en drivmedelsledning som läckt. Hittills har Fortifikationsverket (förvaltar Sveriges försvarsfastigheter) tagit upp 350 kubik flygfotogen från marken. Hur mycket det blir i slutändan vet ingen.
I somras grävdes hål i marken runt läckaget för att bättre kunna undersöka föroreningen. Prover togs och dessa skickades in för analys. I september kom svaret.
– Det var positivt att höra att läckaget inte sprider sig vilket vi var oroliga för. Vi tar nya prover hela tiden för att kontrollera att läckaget inte sprider sig i marken, säger Tano som trots allt tycker att det gick bra även om det var en stor olycka.
Mängden flygfotogen minskar hela tiden då det sugs två gånger per dag.
– Vi vill ta upp fotogenet så fort som möjligt.
Enligt Tano är ledningarna av äldre modell så inget larm går igång vid läckage.
– Vi provtrycker dem var sjätte år och den här trycktes för tre år sedan. Vad som har hänt är svårt att sia om.
Efter att all flygfotogen sugits upp återstår att ta hand om marken som kontaminerats.