Den delårsrapport som redovisas för augusti pekar på ett underskott för 2015 på 285 mkr. Detta är en kraftig försämring jämfört med 2014.
– Vi la en prognos i april på minus 260 miljoner. Vid en ny prognos i augusti visade det sig att den försämrats ytterligare med 25 miljoner, säger Rönnkvist.
Landstinget gjorde i våras en handlingsplan över hur man skulle komma tillrätta med underskottet.
Åtgärdspaket
Det åtgärdspaket som beslutades då har ännu inte fått full verkan och den ekonomiska effekten i år bedöms därför bara bli hälften.
– Vi har inte varit nog effektiva med förändringarna, de har inte kommit igång i den omfattning som var planerat vilket gjort att effekten bara gett hälften än vad vi tänkt. Under hösten måste vi skruva till detta. Det är oerhört viktigt att verksamheterna nu med kraft genomför de åtgärder som krävs för att minska kostnaderna. Vi måste göra mer och kanske se över åtgärdspaketet och lägga till ytterligare besparingar.
Enligt Rönnkvist handlar det mycket om att effektivisera vårdprocesser, vilket innebär att ha ett bra flöde när en patient kommer in för vård.
– Då minskar kostnaderna i själva processen. Vi behöver jobba mer med det eftersom kostnadsnivån i Norrbotten är högre än i övriga landsting och det beror just på detta. Jämfört med andra landsting har Norrbotten högre kostnad per patient . Vid den senaste jämförelsen var kostnaderna sammanlagt 150-200 mkr högre än riksgenomsnittet.
Minskade intäkter
De huvudsakliga förklaringarna till underskottet är dyra bemanningslösningar, ökade kostnader för övertid och fler egna anställda i vården jämfört med förra året. Även läkemedelskostnaderna har ökat.
Intäkterna minskar i länet till följd av en svag befolkningsutveckling och minskade statsbidrag. Till detta ska läggas att de satsningar som påbörjats för att avlasta vården genom bland annat patienthotellet i Sunderbyn och "vårdnära service" ännu inte gett förväntat resultat i form av minskade kostnader.
Ska Norrbottningarna vara oroliga?
– Nej, landstinget ska fortsätta bedriva vård av god kvalitet.