Sms-lån och nätspel skuldfällor för unga

Alla är vi konsumenter och det händer att vi behöver hjälp och råd för att reda ut en affär som gått snett. De som arbetar med detta samlades under tre dagar i Luleå vid Konsumentdagarna och på onsdagen var det ungdomarnas utsatthet som diskuterades.

Luleås kommunalråd Karl Petersen, fick trots sin fråga till Nyamko Sabuni, inte svar på vad som kommer i budgeten, men ett gott skratt fick han när hon skojade till det.

Luleås kommunalråd Karl Petersen, fick trots sin fråga till Nyamko Sabuni, inte svar på vad som kommer i budgeten, men ett gott skratt fick han när hon skojade till det.

Foto: Jens Ökvist

LULEÅ2010-03-25 06:00
Det är inte lätt att vara konsument i dag. Trots allt det positiva med ny teknik, nya marknader, nya aktörer och gränsöverskridande handel har det blivit allt svårare för ansvariga konsumentrådgivare att se till att de regler som finns efterföljs.
På onsdagen diskuterades ungdomars situation som konsumenter på rikskonferensen. Gunnar Larsson, konsumentombudsman och generaldirektör för Konsumentverket, menade att internet är en utmaning för konsumentpolitiken.
- Ungdomar kan mycket om nätet, men inte om vilka konsumentregler som gäller. Medan Konsumentverket vet mycket om konsumentfrågor men behöver veta mer om nätet som marknadsplats.
Fällorna som ungdomar kan fastna i är, förutom sms-lån och skuldsättning, också de digitala tjänster som finns på nätet och som inte har något konsumentskydd i dag.
Lagförslag om sms-lån
Konsumentminister Nyamko Sabuni välkomnar den nya konsumentlagstiftningen som är på gång i EU.
- Tyvärr går det trögt när 27 länder ska komma överens i sådana här frågor. Alla länder vill bevara det som gäller i deras land.
Sabuni berättar vidare att ett lagförslag är lagt kring sms-lån som förmodligen kommer att bli gällande från 1 januari 2011. En proposition kring barns skuldsättning bearbetas, och det görs utredningar kring att skapa skydd för offentliga tjänster.
Fyra representanter från Piteå deltog på konferensen, bland andra konsumentvägledare Siv Öhlund och konsumentsekreterare Inger Thall. Deras samstämmiga åsikt är att det måste finnas en fungerande konsumentrådgivning i varje kommun, inte minst för ungdomarnas skull.
- När det gäller de unga så handlar mycket av vår rådgivning om privatekonomi och vilka fällor man ska passa sig för, säger Siv Öhlund.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om