Skillnaden blev som natt och dag

RENOVERING. Trasiga dynor, slitna toaletter och omoderna tvätthandfat kastades ut - istället fick Norrlandståget en helt ny, trendig look. PT var med på premiärvisningen av de upprustade vagnarna.

Luleå2007-06-02 00:00
2005 och 2006 var inga bra år för Connex ( i dag Veolia Transport). Allt färre valde tåget som transportsätt. Kritik riktades mot sliten inredning, fukt- och mögelskador och omoderna lösningar.<br /><br />- Resandet gick ner markant, konstaterar Gunnar Wulff, chef för division tåg på Veolia Transport.<br /><br />I dag har dock majoriteten av de gamla vagnarna genomgått en omfattande renovering.<br /><br />Alla sex sovvagnar av förstaklass modell (där alla kupeer har egen dusch och toalett) har rustats upp. Likaså samtliga 20 liggvagnar med plats för sex personer.<br /><br />Även sex av sovvagnarna med dusch i vagnsänden har renoverats. De ytterligare 14 vagnarna ska vara färdigrenoverade vid årsskiftet 2007/2008.<br /><br />Det handlar om modernare duschar, toaletter, handfat och skötbord. Små finurliga lösningar har lett till bättre bagareförvaring och smidigare sophantering.<br /><br /><h3>"Fräschaste nattåget"</h3>Vagnarna har fått helt ny golv och målats om både invändigt och utvändigt. <br /><br />Bäddarna har fräschats upp med hjälp av nya madrasser och sätena är omklädda med nya tyger. Samtliga vagnar har numera också eluttag för att kunna använda bärbar dator och dvd-spelare. Även de 22 sittvagnarna som ingår i upphandlingen ska renoveras, något som beräknas vara klart i juni 2008.<br /><br />Gunnar Wulff menar att han känner sig stolt över att äntligen kunna erbjuda resenärerna en högre standard.<br /><br />- Nu kommer Norrlandståget att vara det fräschaste nattåget i Sverige!<br /><br />Under premiärvisningen i går fanns representanter på plats även från Statens Järnvägar (som äger vagnarna och har stått för upprusningen) samt Rikstrafiken (som skött upphandlingen).<br /><br />Lennart Dahlborg, generaldirektör för Statens järnvägar menar att det var "hög tid för en renovering". Kostnaden beräknas till cirka två miljoner kronor per vagn.<br /><br />Han menar dock att det även är viktigt att vagnarna sköts om på ett bra sätt. Då kan de hålla många år till ...<br /><br />- Om fem år så bör vi byta ut tygerna, då kan det också vara dags för en mindre upprustning. Men rent tekniskt så skulle de kunna rulla i 20 år till.<br /><br />Även restaurangvagnarna på Norrlandståget ska rustas upp och föres med luftkonditionering (något som Veolia Transport som äger dessa vagnar ska stå för).<br /><br />
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om