Det är verkligen en stor del av vägnätet som berörs. Totalt föreslås sänkt fart på 327 mil statlig väg.
Orimligt förslag
- Förslaget är orimligt. Det känns som om någon lagt en mall över en vägnätskarta utan någon förankring i verkligheten. Även vägar som är raka och säkra har fått sänkt hastighet, säger Karl Pedersen, som representerade länets 14 kommuner vid en presskonferens i Luleå på måndagen.
Från länsstyrelsens sida är kritiken lika hård.
- Det är väl inte SM i sänkt hastighet. Det är bättre och viktigare att satsa på förbättrad vägstandard där så krävs, säger landshövding Per-Ola Eriksson.
Vill komma undan
Någon sådan satsning är inte i sikte. Tvärtom föreslås Norrbotten få betydligt mindre resurser för att förbättra vägarnas bärighet.
- Vår slutsats är att då väljer Vägverket att sänka hastigheten istället för att avsätta resurser till vägupprustningar. Så krasst är det, säger Eriksson.
Eget förslag
Länsstyrelsen och Kommunförbundet i Norrbotten har i en gemensam skrivelse till näringsdepartementet uttryckt sitt missnöje över Vägverkets planer. Men också tagit fram ett eget förslag.
En generell hastighet på 110 km/h hela året på mitträckesseparerade vägar.
En hastighetssänkning till 100 km/h hela året av dagens ej mitträckesseparerade 110-vägar.
En generell bibehållen hastighet på det övriga statliga vägnätet.
- Vi förväntar oss gehör. I Norrbotten sänks hastigheten på 327 mil väg, i Västerbotten bara på 158 mil väg. Det här saknar all logik.