Utredningen föreslår att minska de åtta trafikledningscentralerna som finns idag till fyra med Gävle som nordligaste.
Det bland annat detta som upprör länsföreträdarna och skickar därför ett brev till infrastrukturminister Anna Johansson.
Förutom att de inte anser att utredningen tar tillräcklig hänsyn anser de även att Trafikverket har bristfällig kännedom om godstrafiken. Bland annat pekas på stålpendeln mellan SSAB i Luleå till systerföretaget i Borlänge.
"Helhetsperspektiv"
I brevet skriver de tre bland annat:
"Det behövs en helhetsperspektiv på trafikledningssystemet men de extrema trafikupplägg malmtrafiken utgör kräver detaljerad anläggningskunskap och lokalkännedom därför behövs Boden vara kvar som en trafikledningscentral."
Vidare heter det i brevet;
"...med Gävle som nordligaste trafikledningscentral visar på bristfällig kännedom avseende betydelsen av transporter och volymer från och inom Norrbotten vilket utgör
basen i svensk exportindustris ekonomiska utveckling och konkurrenskraft."
Tyngsta tågen
I brevet pekas även på situationen med all den malm som fraktas längst Malmbanan och som i sig utgör en stor del av den totala godsmängden som transporteras på järnväg i Sverige.
När det gäller Malmbanan konstateras att LKAB:s tåg är de tyngsta i Europa med en total vikt av 8500 ton och med en längd på 750 meter. Transportvolymen beräknas öka till 41ton 2018. För malmtrafiken handlar det också om en ökning med 50 procent fram till 2019, viket brevskrivarna anser ställer krav både på infrastrukturen och på en trafikledningscentral med anläggningskännedom for järnvägen i norr, underförstått Boden.