Regionrådet Nils-Olov Lindfors (C) konstaterar att Trafikverkets inriktningsunderlag är ett sätt att lyfta fram att det behövs högre anslag för infrastruktur än vad Trafikverket fått.
– Tveklöst finns det mycket skulder i bristande underhåll. Om vi ska investera 1 070 miljarder fram till 2040 så måste staten följa efter med investeringar i infrastruktur, säger Nils-Olov Lindfors.
Nils-Olov Lindfors tar upp januariöverenskommelsen, där Norrbotniabanan finns med.
– Jag är ganska övertygad att politikerna kommer att fatta beslutet att man ska färdigställa hela Norrbotniabanan. Allt annat vore ett jättesvek, speciellt mot bakgrund av de enorma investeringar som görs här.
Nils-Olov Lindfors tar upp det akuta problemet att finansiera förstudier av Norrbotniabanans sträckning genom Skellefteå, Piteå och Luleå.
– Det är en kostnad på cirka 80 miljoner kronor. Det får inte bli ett vakuum i projektet. Det är jätteviktigt att det kommer i gång till vår. Vår förhoppning är att det finns i infrastrukturpropositionen, annars måste vi skaka fram de pengarna.
Regionens remissvar på Trafikverkets inriktningsunderlag kommer att synkroniseras med Botniska korridorens, där de sju nordligaste regionerna samarbetar.
– Vi kommer att fokusera på att färdigställa de stora stråken. Vi kan inte lämna en julklappslista i vårt remissvar.
Norrbotniabanan och höjd bärighet på vägarna till bärighetsklass fyra är det som prioriteras från länet.