På torsdag ska även regeringens företrädare få en ordentlig genomgång av vikten att Norrbotniabanan lyfts in i Banverkets inriktningsbeslut åren 2010 till 2019.
Riskerar tillväxten
- Det känns oerhört viktigt att Norrbotniabanan finns med i 2008 års infrastrukturproposition för perioden 2010 till 2019, konstaterar Per-Ola Eriksson.- Gör den inte det hämmas tillväxten både för vår region och för landet, hävdar landshövdingen.
Han får medhåll av Peter Roslund.
- Det är ingen som helst tvekan att Norrbotniabanan har en enormt viktig roll för landets infrastruktur. Den är en pulsåder för svenskt näringsliv, säger han.
Båda två ingår alltså i den delegation som på torsdag deltar i en hearing om satsningar på framtidens infrastruktur och kommunikationer i Sverige.
Det sker i Rosenbads konferenscenter.
Klar strategi
Delegationen från de två norrlänen är emellertid inte ensamma. På plats finns representanter från olika regioner möjlighet att presentera sina tankar och förslag inför regeringens kommande infrastrukturproposition för infrastrukturminister Åsa Torstensson och Näringsdepartementets politiska ledning.Strategin är klar från Norrgruppen.
- Vi kommer inte att ställa Norrbotniabanan mot andra projekt. Vi vill istället med sakliga argument försöka övertyga de inblandade om vikten av en kustnära järnväg, säger Peter Roslund.
Argumenten denna gång är både många och enligt projektledare Kristina Falk även tunga.
- Norrbotniabanan är samhällsekonomiskt lönsam. Banverkets senaste beräkningar av kalkylvärdet visar att banan kommer att ge upp till 1 krona och 45 öre tillbaka på varje satsad krona, säger hon.
Enligt Falk är den det enda lönsamma större järnvägsprojektet i Sverige förutom Botniabanan.
Snabbt besked
Men det finns fler argument.- Norrbotniabanan är viktig för basindustrins godstransporter. 60 procent av landets transportarbete på järnväg sker i Norrland. Banan är också internationellt viktig eftersom många industrier på kontinenten är beroende av snabba och pålitliga transporter från norra Sverige, förklarar Kristina Falk.
Landshövding Per-Ola Eriksson trycker hårt på att det är viktigt få någon form av besked så tidigt som möjligt och han är försiktigt optimistisk.
- Vi vet ju att regeringen är villig att diskutera en finansiell lösning. På samma sätt vet vi att näringslivet också har samma inställning, men vi måste få någon form av signal för att inte hamna i ett moment 22, säger han.
Peter Roslund nickar instämmande.
Bred
- Därför är det så viktigt att projektet lyfts in i inriktningsplanen från 2010.Samtliga inblandade poängterar också att det finns en bred politisk uppslutning när det gäller järnvägssatsningarna längs Norrlandskusten.
- Sträckan mellan Umeå och Luleå riskerar annars att bli den felande länken när Botniabanan och Haparandabanan är färdigbyggda. Det råder total enighet i regionen i denna fråga, säger Per-Ola
Eriksson.
Förutom att argumenten för Norrbotniabanan kommer att lyftas fram vid träffen med
regeringen, kommer det även att pekas på nödvändigheten att Vägverket även prioriterar länet när det gäller vägar.