Sedan Eddakoncernen, tidigare Orkla, sålde ut sitt aktieinnehav där Valrossen och PT utnyttjade sin hembudsrätt har det spekulerats i vad som skulle hända med de bägge länstidningarna och nu står det klart att det PT uppgav förra veckan blir verklighet.
Mer konkurrenskraftiga
Det nya mediabolaget Norrbottens Media kommer att ägas till 51 procent av NT-koncernen, 25,3 procent av Piteå-Tidningen, samt 23,7 procent av Valrossen, som är ett förvaltningsbolag ägt av socialdemokraterna i Norrbotten.Tidigare ägde Piteå-Tidningen 20 procent av aktierna i NSD. Nu utökas ägarskapet till att gälla inte bara en, utan två tidningar i Norrbotten.
-Det gör att Piteå-Tidningen blir en än mer betydelsefull aktör på mediamarknaden i Norrbotten, säger PT:s styrelseordförande Lars V Granberg.
- Storleken har betydelse. Vi måste rusta oss för att klara framtidens utmaningar, sade Göran Lundin, styrelseordförande för NT-koncernen när han presenterade bolagsbildningen i går.
NSD:s styrelseordförande KG Holmqvist pekade på att "gör vi ingenting nu minskar ekonomin i tidningarna. Vi behöver förbättra kostnadseffektiviteten och ska vi överleva måste vi bli mer konkurrenskraftiga.
I går sades det att NSD och NK fortsätter som tidigare med egna ledarsidor och redaktionerna berörs inte av någon samordning. De ska konkurrera som förut.
Det nya bolaget kommer att vara igång 1 oktober och fram till dess ska dess tillförordnade vd Sören Andersson presentera en utredning som ska ge svar på vilka synnergieffekter som kan göras mellan de bägge tidningarna.
I går talades det om gemensam annonsförsäljning och ihopslagen administration.
- Det kommer att bli färre tjänster vid tidningarna, men hur många det handlar om vet vi inte förrän utredningen är klar, sade NT:s vd Björn Jacobsson. Detsamma gäller frågan om NSD:s kundtjänst som i dag är sammanslagen med PT:s och placerad i Piteå. Hur det ska se ut i framtiden är inte klart. Frågan om vilka som ska inneha vd-posterna vid tidningarna i fortsättningen blir också en fråga för den nya ledningen i Norrbottens Media AB.
Pratade inte pengar
I går ville inte parterna prata om hur mycket pengar som lagts in i det nya mediabolaget.- Ägarna har gått in med sina procentuella delar i bolaget, för övrigt handlar insatserna om små pengar, svarade Göran Lundin på det.
Lars V Granberg säger att bildandet av det nya bolaget är bra för PT.
- Det var viktigt för oss att hitta en lösning som vi tror fungerar och det här stärker PT.
- I det nya mediabolaget får PT tillgång till helt nya annonsprodukter, vi kommer in på annonsmarknaden på ett helt nytt sätt. Vi kan också samordna inköpsrutiner via det nya bolaget. Dessutom får vi del av mycket erfarenhet och kunskap som finns inom NT-koncernen.
För sammanslagning
Tidigare var Valrossens ordförande Toivo Hofslagare tveksam till en koppling mellan NSD och NK.Nu är han för sammanslagningen:
- Jag är inte ett dugg tveksam i dag. Ska vi klara de framtida utmaningarna måste vi hitta nya sätt att arbeta med medierna, sade Toivo Hofslagare vid gårdagens presskonferens.