Bakom den vägvinnande innovationen vilar ett treårigt nyligen avslutat EU-finansierat projekt.
Där har Luleå tekniska universitet, LTU, spelat en viktig roll i processen tillsammans med SSAB.
– Vi har kunnat utveckla vägräcken i höghållfast stål som gjort räcket både tunnare, stadigare och säkrare, säger Esa Vuorinen, biträdande professor i materialteknik vid LTU.
Det höghållfasta materialet kräver mindre mängd stål i tillverkningen.
Det innebär att det kan göras tunnare – men ändå ha närmare tre gånger högre hållfasthet jämfört med dagens traditionella galvaniserade stålräcken.
– Verkliga tester med stora långtradarekipage visar att vägräcken med höghållfast stål kan fånga upp en last på 44 ton i 70 km/h, säger Esa Vuorinen.
– Den största utmaningen har varit att få till en bra kombination av hållfasthet och seghet, plus att skydda stålet mot korrosion med hjälp av varmförzinkning. Vi har kunnat lösa båda dessa utmaningar, konstaterar Esa Vuorinen.
EU-projektet har kallats HIPEBA (High Performace Steel for Safer and More Competitive Barriers) och förutom LTU och SSAB har företrädare från Spanien, Italien och Storbritannien medverkat i materialutvecklingen.
Om några år räknar Esa Vuorinen med att vägräcken i höghållfast stål kommer att finnas uppsatta längs vägar i både Sverige och utomlands.
– Vägsäkerhet är viktigt, men det krävs också att tillverkare tar till sig av den nya kunskapen, säger han.