Ny jätteförlust för Länstrafiken

Länstrafiken åker på ännu en stjärnsmäll. Årets förlust är på 8,9 miljoner, pengar som skattebetalarna måste stå för via förlusttäckning. Nu vidtar bolaget krisåtgärder.

Länstrafiken gör en ny brakförlust. Nu vidtar bolaget krisåtgärder. En oberoende analys ska göras, uppger tf ordförande Lenita Ericson. (Arkivbild)

Länstrafiken gör en ny brakförlust. Nu vidtar bolaget krisåtgärder. En oberoende analys ska göras, uppger tf ordförande Lenita Ericson. (Arkivbild)

Foto: Maria Johansson

LULEÅ2019-03-21 15:16

– Det kan inte fortgå som det gör nu. Vi måste ta krafttag, säger Lenita Ericson (S), t f ordförande.

Fjolårets chockförlust på 20 miljoner fick bland annat till följd att Länstrafiken planerar att lägga ned ett antal linjer. Tidigare vd Kenneth Johansson slutade vid årsskiftet och ersattes av Thomas Björk.

Årets förlust kan härledas till dotterbolaget Bussgods, som under lång tid haft ekonomiska problem. Bussgods underskott är på 9,4 miljoner, vilket innebär att övrig verksamhet går med 500 000 i vinst.

– Vi måste nu göra en fördjupad analys. Vi har gjort ett åtgärdsprogram under hösten som inte haft någon effekt och nu måste vi ta till extern hjälp. Vi har därför anlitat PWC som ska göra en analys. Den ska vara klar innan sommaren, säger Lenita Ericson.

Bussgods har varit föremål för en fusionering med motsvarande verksamhet i Västerbotten och Västernorrland, men den processen pausas nu.

– Vårt bolag är inte redo för det. Vi måste först få ordning.

Större delen av förlusttäckningen går på Region Norrbotten. Resten delas av kommunerna.

– Jag har inte koll exakt på hur det fördelas.

Lenita Ericson gläds dock åt att passagerartrafiken gör en vinst.

– Mycket positivt. I fjol hade vi problem med indexökning för bränsle som bidrog till förlusten. I år har den hållit sig enligt prognos.

Lenita Ericson är tf ordförande för Maria Stenberg (S), som avgick i september. På Regionala kollektivtrafikmyndighetens stämma i maj kommer Anders Öberg (S) att väljas till ny ordförande.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!