- Vi lyfter fram bärighetsupprustning av vägarna, hur viktiga de små flygplatserna är för turismen och Norrbotniabanans betydelse, säger Norrbottens landshövding Per-Ola Eriksson och framhåller att det är en samsyn i de båda nordligaste länen.
Infrastrukturminister Åsa Torstensson lyssnade, men gav inget besked om hur staten prioriterar satsningar på den norrbottniska infrastrukturen.
- Den frågan ska jag inte svara på i dag. Det sker en översyn och revidering av befintliga planer och det är på den regionala nivån prioriteringen ska ske, säger hon.
Underhåll
Åsa Torstensson beskriver ett "otroligt stort" underhållsbehov på vägar och järnvägar som redan är byggda.- Det är allvarsamt och riskerar att rasera det som investerats i vägar och järnvägar. Jag förstår intresset för nya projekt, men underhållssidan måste ikapp. Annars gör vi ett dubbelfel som vi lämnar över till nästa generation.
Åsa Torstensson beskriver den nya Citybanan genom Stockholm som en del i denna upprustning.
- Det hjälper inte att tala om stora nya järnvägsprojekt i andra delar av landet om vi inte reder ut situationen i Stockholm. Järnvägen genom Stockholm måste rustas om andra investeringar ska få effekt, säger Åsa Torstensson.
Öppna börsen
Per-Ola Eriksson har svårt att se kopplingen mellan Norrbotniabanan och Citybanan.- Norrbotniabanan har betydelse för stålpendeln, men vi tänker ju inte köra stålpendeln genom Stockholms central. Den ska ju till Borlänge.
Ska Norrbotten och Västerbotten få Norrbotniabanan måste lokala kapitalägare öppna börsarna.
- Kakan vi har är starkt begränsad. Det gäller att finna finansiella lösningar i regionen, säger Åsa Torstensson.