Med visarna mot norr

En klocka på armen med visarna mot norr. Det är affärsidén när Andreas Nordgren och John Hjalmarsson lanserar "Abisko", det första armbandsuret med norrlandsdesign.

Norrbottensklocka. Andreas Nordgren har tillsammans med John Hjalmarsson startat klockmärket Vardo. I höst släpper de sin första modell, "Abisko", och tanken är att göra klockor med Norrbottensdesign. "Vi gör en klocka vi själva vill bära, ett ur man kan bära med stolthet", säger Andreas Nordgren. I väntan på fler prototyper av den egna modellen får Andreas Nordgren tills vidare nöja sig med en Longines i vintagedesign.

Norrbottensklocka. Andreas Nordgren har tillsammans med John Hjalmarsson startat klockmärket Vardo. I höst släpper de sin första modell, "Abisko", och tanken är att göra klockor med Norrbottensdesign. "Vi gör en klocka vi själva vill bära, ett ur man kan bära med stolthet", säger Andreas Nordgren. I väntan på fler prototyper av den egna modellen får Andreas Nordgren tills vidare nöja sig med en Longines i vintagedesign.

Foto: Simon Olofsson

LULEÅ2017-08-14 14:33

Andreas Nordgren och John Hjalmarsson har båda ett klockintresse sedan gammalt. När John Hjalmarsson över en hamburgare föreslog att de båda vännerna borde starta ett klockmärke var Andreas Nordgren inte sen att haka på.

– Vi satt på Max och åt, och John frågade om vi inte skulle starta upp ett klockmärke. Vi är båda klockentusiaster, och jag är själv klocksamlare, så jag hakade på direkt, berättar Andreas Nordgren.

Så föddes det nya klockmärket Vardo, som betyder "lågfjäll" på samiska. Företaget drivs på ledig tid, då både Andreas Nordgren och John Hjalmarsson jobbar heltid som handläggare på en statlig myndighet. Idén att skapa klockor inspirerade av Norrland i allmänhet och Norrbotten i synnerhet fanns med redan från början, då John Hjalmarsson är från Luleå och Andreas Nordgren ursprungligen från Piteå.

– Vi är båda från regionen och vill göra något som speglar Norrbotten och dess minimalism, säger Andreas Nordgren.

– Det finns ingen klocka med design riktad mot Norrland. Sjöö Sandström gör modeller nischade mot Stockholm, och det finns ett annat företag som gör en liknande grej mot Göteborg. Vi profilerar oss mot Norrland, med naturen i fokus och ett rimligt pris. Vi gör en klocka vi själva vill bära, ett ur man kan bära med stolthet.

I höst släpps deras första klocka, som är döpt till "Abisko". Med ortsnamnet skrivet på urtavlan tillsammans med koordinater och "Norrland" inbränt i läderarmbandet vill företagsduon tilltala både ung som gammal, ortsbor som utflyttade, kvinnor som män. Urtavlan köps in från urtillverkaren Miyota, men designen är deras egen. Med rostfritt stål som material och kvartsbatteri som drivkraft är meningen att skapa en klocka för alla.

– Vi vill göra en klocka med bra kvalitet men med ett bra pris. Vi konkurrerar inte med klockor som Rolex och Omega. Vi vill göra en klocka för vanligt folk, säger Andreas Nordgren.

Förhoppningen är att klockan ska påminna bäraren om regionen, och Andreas Nordgren berättar att armbandsuret just nu upplever en renässans.

– När mobiltelefonen blev allmängods tog många av sig sin klocka. Nu, runt femton år senare, har många börjat ta den på sig igen, både som smycke som framhäver personlighet men också som tidsindikator.

Klockan kommer att släppas i 200 exemplar, och förhoppningen är att i framtiden också ta fram en automatisk modell som vrids upp med fjäder istället för att drivas av batteri.

– I en digital era lockar det autentiska, och en automatisk klocka är ungefär så analogt det kan bli, säger Andreas Nordgren.

– Målet är givetvis att bli så stora som möjligt och bli en etablerad aktör på marknaden, och det tror jag att vi har förutsättningar att bli.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om