Max fällt för klimatpåstående

Max påstod att: "Varje tugga hjälper till att förbättra jordens klimat". Det svalde inte Reklamombudsmannen.

Klimatpåståendet var för vagt, enligt Reklamombudsmannen som slog ner på Max reklamslogan.

Klimatpåståendet var för vagt, enligt Reklamombudsmannen som slog ner på Max reklamslogan.

Foto: Andreas Wälitalo/Norrbottens media

LULEÅ2019-05-21 13:02

Hamburgerjätten får tugga i sig att fem personer som anmält reklamfilmen om företagets klimatkompensation fick rätt om att den var vilseledande.

Nämnden bedömde att påståendet gick för långt i fråga om fördelarna för miljön.

"Det är sannolikt att en genomsnittskonsument uppfattar påståendet "Varje tugga hjälper till att förbättra jordens klimat" som att konsumenten bidrar till ett bättre klimat genom att äta hos annonsören, oavsett vad som väljs på menyn. Enligt nämnden är påståendet ett vagt och ospecifikt påstående om en viss positiv klimatpåverkan, som för konsumenten kan ha en rad olika betydelser", står det i beslutet.

Max har nu slutat använda formuleringen om att varje tugga räddar klimatet i sina reklamfilmer.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!