Regeringen har nu beslutat vilka vägar, farleder och järnvägar som kommer att byggas eller rustas upp i landet fram till 2029. Totalt handlar det om 700 miljarder i regeringens nationella transportplan.
Förslagen ingick i Trafikverkets förslag som överlämnades till regeringen i augusti. Nu har förslaget klubbats vilket ses som en historisk stor seger av S i Norrbotten. Ingenting har fallit bort för Norrbottens del.
– Tvärtom det har tillkommit. Och det är framförallt för E10, Leif Pettersson, riksdagsledamot för (S) i Norrbotten och ledamot i trafikutskottet.
För E10 och E4 handlar bland annat om flera mil mitträcken.
– Det är satsningar som gör att man kan upprätthålla hastigheten till 100 kilometer i timmen efter hela E10. Trafikverket har tidigare signalerat en sänkning till 80. Nu säger regeringen nej och satsar pengar på att öka trafiksäkerheten istället.
Utöver Norrbotniabanan till Skellefteå får Luleå hamn runt 1,5 miljard för muddringsprojektet Malmporten.
– Det är en så tydlig markering. Man visar på norra Sveriges betydelse för landets ekonomi, säger Luleås kommunalråd Niklas Nordström (S).
Ett viktigt besked för LKAB och SSAB. Men även för andra framtida gruvbolag i Barentsregionen, säger Nordström.
– En enorm utveckling för Luleå. Hamnen kommer kunna ta emot lika stora fartyg som i Göteborgs hamn.
LKAB har lobbat hårt men får inga pengar för dubbelspår på Malmbanan, som annars sägs bli en flaskhals och ett långsiktigt hot mot bolagets tillväxt. Trots det är gruvjätten försiktigt positiv till transportplanen.
– Vi har inte fått någon dörr i ansiktet, säger Bo Krogvig, kommunikationsdirektör på LKAB.
Gruvjätten läser in två viktiga signaler av regeringen: gränsöverskridande samtal om Malmbanan och Ofotenbanan med Norge – och att Trafikverket får i uppdrag att genomföra en bristanalys på sträckan Narvik - Luleå. Viktiga bitar i planeringsprocessen, menar Krogvig.
– Det hade varit allra bäst om det stod dubbelspår men det hade vi inte realistiska förväntningar på.
Andra saker som gagnar LKAB är bland annat ett nytt signalsystem och ökade axellaster för att kunna rymma tio procent mer malm i vagnarna.
– Med det så klarar vi expansionen under de närmaste åren. Men sen måste mer saker till.