Lyckat försök med vägsalt på E4

Dyrt, färre allvarliga olyckor, men fler lindrigt skadade. Det blev resultatet av Vägverkets försök att i vinter använda mindre vägsalt. Försöket har pågått under vintern på E4 mellan Rosvik och Rutvik, en sträcka på 25 kilometer.

Luleå2006-05-11 00:00
- Dyrt har det blivit, säger Helena Eriksson, avdelningschef Vägunderhåll i Region Norr. 1,3 miljoner dyrare än normal halkbekämpning. Det känns dock glädjande att förutom att det inte har hänt någon allvarlig olycka, så har våra trafikanter varit nöjda.

Trafikintensiv väg

Sträckan, E4 Rosvik mellan Rutvik, är medvetet vald, eftersom den har mitträcke, är tillräckligt lång för att utgöra bra analysunderlag. Dessutom är den en trafikintensiv väg där många olika fordonsslag finns representerade.

Utvärderingen visar att en minskning skett av antalet svårt skadade, men samtidigt en ökning av lindrigt skadade. Under försöksperioden har nio singelolyckor har skett på sträckan, men enligt Vägverket är det för litet statistiskt underlag för att kunna dra några slutsatser.

Besparingen av salt blev 24,5 ton denna vinter. Som andra positiva effekter av försöket framhåller Vägverket en metodutveckling i branschen, ökad mekanisk halkbekämpning och att den nya iskrossen fungerat bra.

Fortsättning

- Eventuellt kan de bero på att det nya arbetssättet tar tid att implementera fullt ut eller rent av att hastighetssänkningen försenades till mitten av säsongen. Vid sju tillfällen under förvintern har vi drabbats av extremt besvärliga halksituationer och blivit tvungna att tillämpa vanlig saltning, säger Helena Eriksson.

Eftersom försöket slagit väl ut har Vägverket Region Norr beslutat om en fortsättning under kommande två vintrar 2006/2007 och 2007/2008. Något som beräknas kosta 230 000 kronor per säsong för materialkostnad.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om