Luleå tekniska universitet har haft samarbete med Volvo Cars under många år när det gäller utveckling av signalljud för förarstödssystem och interiörljud i elbilar.
Därför kommer planerna om att låta universitetet lära akustikerna vid bilföretaget mer om psyko-akustiska modeller och göra lyssningstest ganska logiskt.
Lära sig
Konkret ska akustikerna på ett effektivt sätt kunna förutsäga hur man upplever ljud i bilar.
Utbildningen kommer att pågå under september och oktober.
– Det är ett spännande möte med i stort sett alla som jobbar med akustik på Volvo och det är lite annorlunda än att undervisa för studenterna på universitetet, säger Arne Nykänen, forskare vid Luleå Tekniska Universitet som fått uppdraget att vidareutbilda Volvos akustiker.
Han upplever uppdraget både roligt och och intressant.
– Absolut. Inte minst eftersom det innebär mycket utbyte av kunskap och jag själv lär mig mycket nytt, säger han.
För biltillverkarna ser man det här upplägget som en vinna-vinna-situation. De är i behov av att utvärdera sina produkter akustiskt på ett strukturerat sätt, men på det här sättet slipper de att vid varje tillfälle använda sig av stora lyssnargrupper.
– Vi är ganska vana att bedöma kvalitet på grejer utifrån hur de låter, så det gäller att det låter som att det här är en elhiss som kommer att fungera i 20 år utan problem, säger han.