Tågens prestanda och spårens kvalité har lämnat mycket att önska för luttrade passagerare under senare år.
Men det finns planer, pengar och ambitioner färdiga för att vässa forskningsinsatserna och jaga innovationer för att motverka fel och brister.
Spindlar i nätet
En viktig kugge i det forskande nätet utgör Luleå tekniska universitet som redan visat sig dugliga på området.
– LTU har under flera år demonstrerat en god förmåga att få fram intressanta forskningsresultat av hög internationell kvalitet, säger Sven Ödeen, järnvägssystemchef vid Trafikverket och styrelseledamot inom Järnvägstekniskt Centrum, JVTC, tillika LTU:s eget forskningscentrum med fokus på järnvägssektorn.
– Mot bakgrund av framstegen har vi beslutat fortsätta att bidra med medel till forskningen, säger Ödeen.
Miljonregn
I pengar räknat innebär det ett tillskott på tolv miljoner kronor per år, fem år i rad, för Luleå tekniska universitet.
Totalt alltså 60 miljoner kronor som Trafikverket skjuter till för att bana väg för bättre underhåll och driftssäkerhet i den framtida tågnäringen.
Viktiga ledord
– Digitalisering, kapacitet och järnvägssystemets tillförlitlighet och återställningsförmåga vid störningar blir viktiga ledord i arbetet, säger Rune Lindberg, styrelseordförande i JVTC.
Och på universitetet var glädjen stor över pengaregnet.
– Men vi känner stort ansvar att leva upp till förväntningarna både på den nationella och internationella arenan, förklarade professor Uday Kumar tillika föreståndare för JVTC.