Lokföraren: "Jag hinner precis få foten på bromsen"

På bråkdelen av en sekund förändras situationen för lokföraren i höjd med industrihallen. "Då ser jag trucken komma backandes i full fart."

Krossad. Den lilla gaffeltrucken blev till ett oformligt bylte av lokets tyngd då den 53-årige slovaken avled. (Arkivbild)

Krossad. Den lilla gaffeltrucken blev till ett oformligt bylte av lokets tyngd då den 53-årige slovaken avled. (Arkivbild)

Foto: Polisen

LULEÅ2017-11-16 09:49

Kraschen den 27 oktober 2014 sker i nästa ögonblick. Gaffeltrucken, med Juri Bereznanin bakom spakarna, släpas mellan industrihallens väg och loket i 75 meter.

När loket som har spårat ur och stannar, är det bara skrot kvar av gaffeltrucken. Klockan är kvart över tio på kvällen och kort efter kraschen hittas den 53-årige slovaken avliden.

Under den andra rättegångsdagen berättar lokföraren att han precis har stämplat in på sin arbetsplats när olyckan sker. Han är schemalagd för nattskift och har kört den första så kallade torpeden med flytande järn till stålverket.

När han är på väg tillbaka förändras allt.

– Jag hinner precis få foten på bromsen, sa lokföraren som tror att avståndet mellan loket och gaffeltrucken är en och en halv meter när han upptäcker det mindre fordonet.

Han tror att Juraij Bereznanin aldrig hinner uppfatta situationen.

– När han kommer ut på spåret, då smäller det.

En projektledare från SSAB får också ge sin bild av säkerhetsarbetet och samordningen den aktuella tiden. Ombyggnationen av den så kallade Cowperhallen var planerad att ta sex månader. För att minimera riskerna vid den aktuella järnvägsövergången anställs fem personer.

– Vi skulle göra det här på det säkraste sättet. Och det vi kom fram till var att ha en tågvakt, sa projektledaren.

En beskrivning som miljöåklagare Christer B Jarlås inte nöjer sig med. Han vill bland annat veta om någon annan än SSAB hade kunnat ta detta beslut.

Projektledarens svar är kort:

– Nej.

LÄS OCKSÅ: "SSAB krävs på 1,5 miljoiner för Juraijs död"

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om