Lax kan bli lyft för Kallax Cargo

Lax från Norge. Det kan bli lyftet för Kallax Cargo. Fem nya delägare, som vill flyga fisk från Luleå till Asien, skapar återigen förhoppningar för det hårt prövade fraktflygbolaget.

Transport av norsk lax till Asien ger flygfraktbolaget Kallax Cargo nytt hopp. (Arkivbild)

Transport av norsk lax till Asien ger flygfraktbolaget Kallax Cargo nytt hopp. (Arkivbild)

Foto: LEIF R JANSSON / SCANPIX

LULEÅ2008-05-08 06:00
Av de nya delägarna kommer tre från Norge och en från vardera Finland och Sverige. Tillsammans täcker de in hela Nordkalotten. Kvintetten är: Meyership, Mo i Rana, Lars Holm Shipping, Tromsö och Wiiks Transport, Skibotn, Kalles Bud & Transport, Luleå och Kalottspedition, Helsingby i Finland.
- Vi har fört diskussioner om ett samarbete under ett halvårs tid och nu är vi klara. De nya ägarna tillför kunskaper om fraktmarknaden i norra Skandinavien, de har kundkontakterna och de tror på projektet, säger Anders Sandberg, tillförordnad styrelseordförande i Kallax Cargo.
Aktuellt gods är i första hand lax från Norge till Asien. Men det kan även bli fråga om annat generellt gods, så kallat general cargo.
- Vi ser att kapaciteten på flygplatserna i Oslo och Helsingfors minskar. Varför då inte frakta gods från Luleå istället där det finns en fix färdig anläggning. Dessutom blir transporterna från Nordnorge kortare, snabbare och billigare, säger Robert Jakobsen, ägare av Meyership, som tror på affärsidén.
- Vi lovar inte succé på en gång. Men hårt arbete och entusiasm garanterar vi.
Jakobsen vill heller inte ange någon tidpunkt för när flygfrakterna kan komma igång.
- Det är för vanskligt. Först ska vi bearbeta marknaden och sedan bygga sten för sten. En första målsättning är att inom en snar framtid kunna fylla två flygplan i veckan.
Varje år exporterar Norge mellan 40 000 och 50 000 ton fisk per flyg. Varje plan tar i genomsnitt mellan 80 och 100 ton. Det handlar alltså om mellan 400 och 500 flygmaskiner per år.
- Vi hoppas kunna styra över en del av flygfrakterna till Luleå. Vår ambition är att bli ett komplement till Oslo, Helsingfors och Köpenhamn. Inte en konkurrent, säger Jakobsen.
Luttrad ordförande
Anders Sandberg välkomnar de nya delägarna.
- Det här är definitivt ett steg framåt.
De gamla ägarna, Luleå kommun, NCC och Norrporten, blir kvar i bolaget och är fortsatt majoritetsägare.
- Visst ser det lovande ut. Ska Kallax Cargo komma igång är den första viktiga pusselbiten att vi har gods. Genom de nya delägarna har förutsättningarna förbättrats väsentligt. Men jag vill se att frakterna kommer igång innan jag jublar. Vi har varit med om så många turer förr, säger en luttrad Anders Sandberg.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om