Lättare få telefonkontakt med vården

Åtta av tio norrbottningar är nöjda med sjukvården i länet. Tillgänglighet, väntetider och personal får högt betyg.Bara en av tio är riktigt missnöjd, enligt landstingets egen undersökning Vårdbarometern.

Luleå2006-04-07 00:00
Varje år intervjuas 1 000 slumpmässigt utvalda norrbottningar från 18 år och uppåt om sin syn på kontakterna med hälso- och sjukvården. Resultatet sammanställs och analyseras av landstingets personal och presenteras i Vårdbarometern.

Bästa vitsorden
i landet

Enligt undersökningen har Norrbotten de bästa vitsorden i landet när det gäller att komma fram på telefon.

Detsamma gäller väntetider till läkarbesök. Tre av fyra tycker att de har tillgång till den sjukvård de behöver. De intervjuade har större tilltro till sjukhusen än till vårdcentralerna.

Sambandet mellan tilliten till vården och nöjda patienter förbryllar dock analytikerna, eftersom det finns många nöjda patienter, men inte lika många som säger sig ha stor tillit till vården.

Väntetider

I början av 2000-talet hade landstinget i Norrbotten stora problem med telefontillgängligheten.

Medborgarna hörde av sig och klagade för att det inte gick att komma fram till vårdcentralerna, och arbetsmiljön för personalen blev sämre eftersom de som slutligen kom fram ofta var på dåligt humör.

Landstingets egna mätningar visade att telefonkapaciteten inte räckte till, och man införde ett nytt, databaserat telefonsystem där patienten fick lämna sitt telefonnummer och fick en tid när vårdinrättningen ringde upp. 29 av 33 vårdcentraler i länet har infört systemet.

Skulle åka

Förändringen har gett resultat. År 2002 tyckte nästan 30 procent att det var svårt att komma fram på telefon. I dag tycker drygt tio procent att det är svårt.

Sju av tio norrbottningar säger att de skulle begära att få sin knä- eller höftledsoperation utförd vid något annat landsting om väntetiden i hemlandstinget var längre än tre månader. Just dessa ortopediska operationer är vårdens akilleshäl när det gäller att uppfylla vårdgarantin.

Tusen tillfrågade

De senaste fyra åren har patienternas sammantagna betyg på vården varit detsamma.

Den senaste utfrågningen gjordes under 2005. Av de tusen tillfrågade norrbottningarna hade 750 personer besökt hälso- och sjukvården under de senaste tolv månaderna. Av dem hade nära 120 besökt akuten. 38 personer hade valt privatläkare. Av tio besökare var sex kvinnor och fyra män.

Gunnar Westergren

gunnar.westergren@pitea-tidningen.se
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om