Kronofogden i kampanj mot sms-lån

Den strida strömmen av ungdomar som med så kallade sms-lån hamnar i kronofogdens register fortsätter. Det gör också kronofogdens kamp mot den här formen av snabba lån, nu senaste genom en informationskampanj i ungdomstidningen Chili.

Luleå2007-10-17 00:00
I det senaste numret av Chili informerar Kronofogden om vad som kan hända om man inte sköter sin ekonomi. Chili är en av de största gratistidningar som distribueras till gymnasieskolor i landet. Vräkningar, sms-lån och mobiltelefoni är de ämnen som tas upp i tidningen. Dessa har visat sig vara vanliga skuldfällor för unga.

- Samarbetet med tidningen är ett led i Kronofogdens förebyggande arbete. Målet är att halvera antalet nya gäldenärer till år 2012, säger Tina Häggmark, som arbetar med förebyggande kommunikation vid Kronofogden, i ett pressmeddelande.

- Vår strategi är att kommunicera med ungdomar där ungdomarna är. Vi genomför kampanjer och chattar med ungdomar. Vårt mål är att ungdomarna ska lära sig att sköta sin privata ekonomi, så att de kan vara kritiska konsumenter, säger hon.

Kronofogdemyndigheten konstaterar att ungas kunskaper om privatekonomi på många håll är bristfälliga. Ungdomar vet inte heller vad en betalningsanmärkning kan leda till. En anmärkning kan betyda att man inte får låna till en ny dator, teckna mobiltelefonabonnemang eller få ett hyreskontrakt om man ska flytta hemifrån.

- Privatekonomi behöver lyftas in i skolan, om inte som eget ämne så i alla fall integreras i undervisningen, säger Tina Häggmark avslutningsvis.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om