Kritik mot transportplan

Regeringens förslag till Nationell transportplan för åren 2014–2025 svarar inte mot Norrbottens akuta behov av transportinfrastrukturinvesteringar. Det skriver länsstyrelsen i ett yttrande.

LULEÅ2013-10-04 06:01

– Norrbotten befinner sig i ett starkt expansivt läge med växande ekonomi, sysselsättning och inflyttning. Näringslivet satsar miljardbelopp och dessa måste matchas med satsningar på bra infrastruktur för transporter, säger Sven-Erik Österberg, landshövding i Norrbottens län.

Lägre standard

Han menar att transportinfrastrukturen i norra Sverige allmänt är av lägre standard än stora delar av övriga landet.

– Läget är akut på många håll. Därför är det inte acceptabelt att de fyra nordligaste länen får så liten andel av fördelade investeringsåtgärder i transportplanen, säger han.

Endast 6,4 miljarder kronor av totalt 190 miljarder kronor tilldelas de fyra nordligaste länen enligt transportplanen.

Sven-Erik Österberg menar dock att omedelbara kapacitetshöjningar krävs på stambanan genom övre Norrland. Omfattningen är helt beroende av när Norrbotniabanan kan vara fullt utbyggd. Andra synpunkter som länsstyrelsen för fram är att:

Norrbotniabanan Umeå–Luleå är nödvändig för att möta kapacitetsbristen i järnvägssystemet. Tillsätt omgående en statlig förhandlingsman för att organisera en etappvis utbyggnad.

Det finns inga medel att åtgärda de namngivna bristerna Malmbanans och Luleå hamns bristande kapacitet.

Förbättringar av regionens Europavägar måste påskyndas, särskilt E10 som har omfattande framkomlighets- och trafiksäkerhetsbrister.

Länets behov av tilldelning av bärighetsmedel måste säkras.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om