Argument
Vid uppvaktningen kommer därför vikten av satsningar på vägarnas bärighet samt framkomligheten och säkerheten på E4 att betonas. Det gäller inte minst på sträckan mellan Luleå och Boden. Men tyngdpunkten kommer ändå att läggas på den samlade arsenal av argument när det gäller tillkomsten av Norrbotniabanan.Se här ser dessa ut:
Norrbotniabanan är samhällsekonomiskt lönsam. Banverkets beräknade kalkylvärde visar en återbäring på banan med upp till 1,45 kronor per satsad krona.
Norrbotniabanan är viktigt inte minst för basindustrins godstransporter. 60 procent av landets transportarbete på järnväg sker i Norrland.
Banan är internationellt viktig eftersom många industrier på kontinenten är beroende av snabba och pålitliga transporter från norra Sverige.
Norrbotten och Västerbotten som tillväxtregion kommer att öka ännu mer i styrka med de mycket omfattande investeringar som kommer att genomföras de närmaste åren. Fram till 2020 handlar det om minst 100 miljarder kronor.
Bland landets 80 lokala arbetsmarknadsregioner finns fem i Norrbottens och Västerbottens län på "tiobästalistan". Enbart i Norrbotten har produktionsvärdet ökat med 20 procent under 2004-2005 främst beroende på LKAB och övrig gruvnäring.
Norra Sverige står för 30 procent av rikets produktionsvärde och 40 procent av landets skogsproduktion. Regionen rymmer dessutom tolv av Sveriges aktiva gruvor.
Norrbotniabanan beräknas kosta mellan 18 och 20 miljarder kronor. Byggkostnaden motsvarar ungefär fyra månaders industriellt produktionsvärde för regionen.