Jorma gör inlärning till en barnlek

Redan bland barn i ung ålder upptäcker pedagogen Jorma Henttu dyslexi och dyskalkyli. Han är övertygad om att med rätt metoder kan man arbeta bort problemen.

Jorma Henttu använder sig av olika lekar i sitt arbete.

Jorma Henttu använder sig av olika lekar i sitt arbete.

Foto: Sanna Eriksson

LULEÅ2010-04-03 06:00
Flera svenskar lever med skriv-, läs- eller mattesvårigheter.
PT följde med pedagogen Jorma Henttu till Nya Läroverket i Luleå där han undervisar förskoleelever utan dyslexi eller dyskalkyli med egna metoder, för att motverka framtida svårigheter.
- Endast en tredjedel av Sveriges barn kommer att nå en läsförståelse som motsvarar akademisk nivå, vilket krävs för högskola eller universitet. Det betyder att två tredjedelar behöver mer eller mindre hjälp, säger han.
Lek stimulerar
En stor del av hans undervisningen kopplas samman med aktiviteter.
- Genom lek kan man stimulera barnens läs- och mattetänk.
Kasttävvlingar där meteravståndet multipliceras med antalet prickar på kastföremålet är ett exempel. Hans övningar innefattar mycket upprepningar. Till slut förstår de sexåriga barnen.
- När de inte kunde räkna ihop vid det första tillfället fick vi ta fram andra sidan av myntet. Det är så man måste göra.
Hemmet viktigt
Sådana här lekar behöver inte nödvändigtvis utövas i skolan, utan Jorma Henttu ropar snarare efter föräldrars och farföräldrars hjälp.
- Hemmet har alltid en väldigt viktig funktion. Skolan kan egentligen inte ändra så mycket, säger han.
Traditionella lekar som "Kurragömma", som faktiskt innefattat en viss räkning, har ersatts med att titta på TV eller att sitta vid datorn. Jorma Henttu förklarar att datorn är ett bra verktyg men att den bara underlättar och inte botar skrivsvårigheter.
Kan gå långt
Han är orolig över synen på dyslexi och dyskalkyli.
- Den svenska hållningen till det här är ju att dyslexi troligen är medfött och inte går att åtgärda med diagnoser eller åtgärder, säger Jorma Henttu.
Men gör man bara på rätt sätt är han övertygad om att det går att arbeta bort.
- När man identifierat problemet är det bara att lösa det. Man måste gå till roten, förklarar han.
Jorma hade själv talsvårigheter när han var i ung ålder och nämner flera exempel på att man kan gå långt även om man har dyslexi eller dyskalkyli.
- Det är bara att titta på personer som Winston Churchill och Bill Clinton. De blev medvetna om sin dyslexi i tidig ålder men har ändå kommit långt.
FAKTA Vad är dyslexi och dyskalkyli?
Dyslexi kännetecknas av svårigheter med korrekt och/eller flytande ordigenkänning och av dålig stavning och avkodningsförmåga. Detta kan innefatta svårigheter med läsförståelse och begränsad läserfarenhet, vilket kan hämma tillväxten av ordförråd och bakgrundskunskap.
Dyskalkyli handlar om matematiksvårigheter. En orsak för många är att de fått fel sorts hjälp under sin skoltid. Dyskalkyli är lika vanligt som dyslexi.
Källa: Dyslexiföreningen/Kognitivt centrum
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om