"Jag vill bli rik på min blogg"
En smart och driven entreprenör, eller en blåst och bortskämd bimbo? Åsikterna om Isabella "Blondinbella" Löwengrip går isär, men det är också en medveten strategi för att locka läsare till den egna bloggen. I går mötte hon unga fans i Luleå.
"Bloggen har gett mig så mycket positivt, men samtidigt är det tufft med alla påhopp och elaka kommentarer", säger Isabella Löwengrip.
Foto: Sanna Eriksson
Outfiten är Busnelkofta, skjorta från HM, kjol från Topshop, pojkvännens kashmirhalsduk, väska från Burberry och skor från DNA.
- Men jag har helt fel kläder! erkänner hon snabbt när hon kliver upp på scenen fem timmar senare i den korta kjolen. I samma veva erkänner hon också att hon egentligen inte heller är så klädintresserad. Detta trots att hon inom kort lanserar en egen kollektion med businesskläder.
Lockar läsare med mode
Och för att locka läsare i olika åldrar är just "dagens outfit" viktig.
- Jag har mycket tjejer mellan 14 och 24 som läser min blogg och ja, de vill läsa om mode och kläder helt enkelt.
Isabella Löwengrips blogg blondinbella.se lockar över en halv miljon läsare i veckan och bara annonsintäkterna är värderade till fem miljoner kronor årligen. Till det tillkommer egna internetbutiken Bellama med cirka 10 000 besökare i veckan.
Intensivläser på gymnasiet
För att föreläsa en timma i Luleå (på inbjudan av Norrlands Entreprenörsgymnasium) tar hon
10 000 kronor plus resekostnader.
Det är lätt att glömma bort att Isabella Löwengrip bara är 18 år gammal och samtidigt intensivläser tredje året på gymnasiet.
- Men mitt blogg är mitt liv. Det går nog inte en timma utan att jag tänker på den, när jag och min pojkvän ska handla glass och står och väljer mellan Ica:s eller Ben och Jerry-glass så tänker jag att det får bli "Ben och Jerrys", det är helt enkelt mer "Blondinbella" än vad Ica är (skratt).
Det var för fyra år sedan som bloggen uppstod. Isabella hade utegångsförbud (efter att pappa hittat en flaska med alkoholhaltiga drycker i hennes underklädeslåda). Via Aftonbladet upptäckte hon fenomenet "blogga" och kände att det kunde vara någonting för henne.
I början skrev Isabella (som är aktiv inom MUF) främst om sina politiska åsikter, men kompisarna tyckte det var tråkigt och själv kände hon inte heller att hennes liv var intressant. Det var då karaktären Blondinbella uppstod. I början var det mesta fejk, men sedan började både festinbjudningar och läsare strömma till. I dag har Isabella och Blondinbella smält samman till i mångt och mycket samma person.
Ungefär som Grynet
Själv beskriver hon sin Blondinbella som en "väldigt stark tjej", ungefär som Elin Eks barnprogramskaraktär Grynet. Att bloggen är Sveriges största tror hon beror just på att folk har svårt att bestämma sig för vad de egentligen tycker om henne. Är hon blåst eller vettig?
Inlägg om dagens outfit, varvas medvetet med tips på hur man kan stärka sin självkänsla, hur dagens stressade schema ska se ut, personliga glimtar och åsikter som att "det är skönt med städhjälp"
- Jag vill bli rik på min blogg, men samtidigt också behålla min trovärdighet, säger Isabella.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!