Hövdingarna ser turistparadis i norr

HÖVDINGEMÖTE. Gemensam marknadsföring av hela Nordkalotten. Det kan bli resultatet när Sverige, Finland och Norges nordligaste län och fylken söker ett närmare samarbete.- Vi är möjligheternas område i Europa, säger P-O Eriksson, landshövding i Norrbotten.

Luleå2006-04-05 00:00
Eriksson är i dagarna värd för historiens första renodlade landshövdingemöte på Nordkalotten.

- Syftet med träffen är att informera om varandra och försöka hitta nya samarbetsformer.

Utöver Eriksson deltar Hannele Pokka, landshövding i finska Lappland, Åshild Haunan, fylkesman i Nordland, Svein Ludvigsen, fylkesman i Troms och Gunnar Kjönnöy, fylkesman i Finnmark.

Kan utökas

- Alla vill vi att våra län och fylken ska utvecklas positivt. Då kan det vara klokt att lära av varandra. Det finns mycket som förenar oss men också en hel del olikheter som är värda att diskutera i en mindre grupp under informella former.

Redan i dag finns samarbete inom flera områden som forskning, utbildning och säkerhetsfrågor.

- Men samarbetet kan stärkas och utökas, hävdar Eriksson bestämt och nämner exempel som näringsliv, handel, rovdjurspolitik, jakt, miljöfrågor och turism.

Gemensamt för landshövdingarna och fylkesmännen från norr är att de alla talar om en spirande optimism.

- I norra Norge finns en tro på framtiden. Den beror inte bara på oljan. Optimismen är större än på länge, berättar Svein Ludvigsen.

Gunnar Kjönnöy håller med.

- Möjligheterna till en positiv utveckling finns. Frågan är bara hur länge folk orkar vänta på att de realiseras.

44 kommuner

I Nordland växer de större kommunerna samtidigt som de mindre tappar befolkning.

- Då måste man betänka att vårt fylke består av hela 44 kommuner, tillägger Åshild Haunan och pekar på skillnaderna i geografisk indelning jämfört med Sverige och Finland.

Just möjligheter är någonting som Erikssons finska kollega Hannele Pokkola ser massor utav.

- Hindren måste vi se till att få bort.

Turism på Nordkalotten

Turistnäringen kan utvecklas ytterligare. Sedan en tid marknadsförs Norrbotten som Sweden Lapland.

Nästa steg kan bli att gemensamt marknadsföra hela Nordkalotten.

- Varför inte. Det är kanske precis så vi måste visa upp oss mot övriga världen. Tillsammans kan vi bli starka och Finland har redan en bra struktur på sin turism. Vi har många värden. Nordkalotten är fullt av möjligheter.

Norrbottnisk uppgång

Under landshövdingemötet kommer representanterna från Norge och Finland att få information om investeringarna i Malmfälten, IKEA:s etablering i Haparanda, småviltsjakten i de svenska fjällen, miljövårdsförvaltningen, rovdjursförvaltningen, turistsatsningen Arctic Trail och naturvårdssamarbetet på Nordkalotten.

Andra frågor på agendan är strategiska järnvägssatsningar som Botniabanan, Norrbotniabanan och Haparandabanan.

- Dessutom är planerna på den östvästliga järnvägskorridoren från Kina via Haparanda till Narvik högintressant, tycker Eriksson.

Återkommande

Den goda infrastrukturen är något som både Finland och Norge avundas Norrbotten.

Om Eriksson får önska något från grannländerna är det främst den norska oljan och den finska turistindustrin.

Tanken med landshövdingemötet är att det ska bli årligt återkommande med växlande värdskap mellan länen och fylkena.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om