Videon är inte längre tillgänglig
Byggdammet yr fortfarande på Fritz Olsson-tomten och ner mot Kulturhuset i Luleå centrum.
I ytterligare ett år ska byggkranar och hantverkare ha första tjing på den framväxande skapelsen över nio våningsplan - men parallellt i kulisserna pågår stor planläggning för att knyta an ett fulländat "konverterat" koncept till det fyrstjärniga affärshotellet.
- Vi har tagit beslut om att etablera samarbete med Nordic Choice hotellkedja, berättar vd Robert Sjölund.
1 500 bäddar
"Vi" är i sammanhanget Pite havsbad group som för dagen äger nio hotell, däribland det på havsbadet, Stadshotellet i Piteå och Storforsens hotell.
Den nya uppstickaren i Luleå blir nummer tio på listan - och kommer i färdig form att bädda för en total kapacitet på över 1 500 bäddar.
Som ett led i det nya samarbetet stöps affärshotellet i Luleå till ett Clarion-hotell, och får dess specifika egenskaper som varumärke.
Konceptbyten
Parallellt är ytterligare namn- och konceptbyten på gång i det Hilding Holmqvistska hotellimperiet.
Bodensia i Boden och Stadshotellet i Skellefteå kommer att modifieras till Quality Hotel, medan Artic i Luleå blir ett Comfort Hotel.
- Det känns bra på alla plan att etablera samarbete med en så erkänd och engagerad aktör som Nordic Choice, säger vd Robert Sjölund.
40 nya jobb
Det framväxande cityhotellet i Luleå kommer förutom rum och spa även att inrymma 2 000 kvadratmeter konferensyta, restaurang med panoramautsikt, en galleria samt kontorslokaler.
40 personer bereds jobb när hotellet slår upp portarna i oktober 2013.