De flesta som flyger små propellerplan gör det för att de tycker det är roligt. Samtidigt fyller planens piloter också en mycket viktig uppgift. Just nu när risken för eldsvåda i skog och mark ökar i takt med det torra vädret är piloter dagligen ute på spaning.
Under måndagskvällen visade Luleå-Boden flygklubb upp en maskin som de nyligen har köpt i Kanada och som nu kommer att användas tillsammans med klubbens tre andra flygplan.
– Vår flygklubb har ett uppdrag att flyga brand. Att utföra skogsbrandsbevakning. Den utförs på uppdrag av länsstyrelsen, berättar Peter Jonsson som själv är både skogsägare och pilot i brandflyget.
När flygplanet har landat i Norra hamn står Elliot Dagman på bryggan och väntar tillsammans med lillebror Melker Dagman.
Deras mamma Jenny Dagman hade fått åka med över Luleå innerstad den här junikvällen.
– Det var fantastiskt roligt. Vilken grej. Det där vill jag göra igen, säger hon och ler med hela ansiktet.
Elliot Dagman hävdar att han hörde sin mamma skrika i luften.
– Hon brukar göra det, säger han och flinar lurigt.
Och så var det också.
– Jo, när du svängde till där en gång, säger Jenny Dagman och ser på piloten Sören Åhlund.
Till vardags arbetar hon som företagsmarknadschef på Länsförsäkringar Norrbotten. Det företag som tillsammans med Sparbanken Nord har varit med och bidragit till finansieringen av den nya flygmaskinen.
– Om vi kan vara med och bidra till att bränder släcks vill vi gärna vara det, säger hon.
Sören Åhlund har lång erfarenhet som pilot. Han flög den här modellen redan 1989.
– Just den här modellen är väl anpassad för norrländska förhållanden. Den används ju flitigt i Kanada och i norra USA. Den har ju flottörer så vi kan landa på sjöar. Och sjöar har vi ju massor av, säger han.
Utöver det har planet också hjulställ vilket gör att man också kan landa på bana. På vintern kan man också sätta på skidor vilket möjliggör start från till exempel sjöar där snön är hårt packad.
– Det gör ju att man har så stora möjligheter att åka på många ställen, säger han.
Den nyinköpta flygmaskinen heter Aviat Aircraft Husky A-1B. Den väger otankad 762 kilo och lämpar sig mycket väl för just flygspaningsuppdrag.
– Den har höga vingar så när jag sitter och flyger så ser jag väldigt bra. Om man vill kan man också gå ner på någon sjö och diskutera med brandmännen, berättar han.