Här är universitetets nya entré - på tvärs över vägen

Ett konferenscentra med hotell, kafé och restaurang samt resecentra. Byggt tvärs över Haparandavägen mellan universitetet och Luleå Science Park.

Foto:

Luleå2017-06-15 09:32

Det här är utbyggnadsplaner som diskuteras i en samverkansgrupp mellan Akademiska hus, Luleå tekniska universitet, Luleå kommun, Luleå Näringsliv AB och Diös. Syftet är att knyta universitetsområdet och Luleå Science Park, på andra sidan Haparandavägen, närmare varandra.

– För universitetets tillväxt rent generellt gäller att universitetet mår bra av en närmare samverkan med Luleå Science Park. En del i det är att bygga ihop campusområdet och Luleå Science park, säger Peter Bohman, marknadsområdesdirektör för norra Sverige på Akademiska hus.

Tirsén & Aili arkitekter har haft i uppdrag att skissa på hur området kan bebyggas. För att knyta ihop områdena rent fysiskt föreslås en överbyggnad, som ska gå tvärs över den trafikerade Haparandavägen i Regnbågsalléns förlängning. Byggnaden är tänkt att fungera som en brygga mellan områdena på ömse sidor om Haparandavägen. Det ska bli en profilbyggnad som ger karaktär åt området och är tänkt att rymma gemensamma funktioner och mötesplatser.

– Ett longstay-hotell, resecentrum och mötesfunktioner. Universitetet har mycket konferenser, exemplifierar Peter Bohman.

Resecentrat är i första hand tänkt för busstrafikens behov.

– I dag är Haparandavägen en skiljelinje mellan Luleå Science Park och campus. Vägen är en vattendelare, säger Peter Bohman.

För att minska barriäreffekten av Haparandavägen finns förslag att smalna av Haparandavägen och att sänka hastigheterna mellan rondellerna, så att gående och cyklister lättare kan korsa vägen.

Det här förslaget kan komma i konflikt med vad som står i översiktsplanen, där det står att Haparandavägen är huvudstråk för motordriven trafik och att framkomlighet ska prioriteras. Vidare sägs att det ska råda stor restriktivitet med att tillåta ny bebyggelse som kan försvåra kommunikationerna längs med Haparandavägen. Området ingår också i ett kommunalt reservat för en framtida kustjärnväg.

Kommunens stadsbyggnadsförvaltning ska nu utreda vilka konsekvenserna blir av sänkt hastighet och begränsad framkomlighet.

I förslaget ligger också en ny linjesträckning för lokaltrafikens bussar. I förstudien som ska göras ska effekterna för resenärerna, Porsön och Porsö centrum beskrivas.

Utredningen får visa vad som är tekniskt möjligt att genomföra säger Peter Bohman. Han räknar med att det kan ta åtminstone fem år innan överbyggnaden över Haparandavägen står färdig. Akademiska hus planerar att bygga cirka 200 studentbostäder inne på själva campusområdet.

– Där räknar jag med att de är klara för inflyttning under hösten 2019, säger Peter Bohman.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!