Patienten hade tidigare sökt hjälp på vårdinrättningen för psykiska problem och för tidigare självmordsförsök.
Denna gång var problematiken av samma art. Patienten utvecklade sina bekymmer och eftersökte samtalsstöd hos hälsocentralen.
Samtalet genomfördes och utmynnade, enligt anmälan, i en rekommendation till hen om fortsatt kontakt med hälsocentralen.
Två veckor senare kom det ödesdigra beskedet – patienten hade tagit sitt liv.
Efter dödsfallet har ärendet granskats internt och dokumentationen har påvisat allvarliga problem hos patienten som inte kom att beröras vid samtalet två veckor innan självmordet.
Hälsocentralens ansvarige har nu valt att lyfta ärendet i en Lex Maria-anmälan, för att få saken prövad om vårdinrättningen brustit i sitt ansvar och borde ha agerat annorlunda utifrån kända fakta.
Inspektionen för vård och omsorg, IVO, är satt att närmare granska vårdinsatsen och om försumlighet påverkat ärendets utgång.