Fotograferna lever farligt vid sargen

En av Dagbladets fotografer skadades svårt när hon träffades av en puck i huvudet under en hockeymatch i E.ON Arena i Timrå. Även i Coop Arena i Luleå har fotograferna en livsfarlig arbetssituation och nu höjs röster på bättre säkerhet.

I Coop Arena finns tre fotografplatser alldeles nära sargen mitt emellan avbytarbåsen, även bredvid hemmalagets bås finns möjlighet att stå och fota. Platserna är helt oskyddade utan plexiglas eller nät. (Arkivbild)

I Coop Arena finns tre fotografplatser alldeles nära sargen mitt emellan avbytarbåsen, även bredvid hemmalagets bås finns möjlighet att stå och fota. Platserna är helt oskyddade utan plexiglas eller nät. (Arkivbild)

Foto: Jens Ökvist

LULEÅ2009-01-05 06:00
Det var mitt i matchen mellan Timrå och Linköping som Dagbladets fotograf Eva-Lena Olsson träffades av en förlupen puck. Hon fördes först till Sundsvalls sjukhus och sedan vidare till Umeå Universitetssjukhus där det högra ögat fick sys ihop.
Olyckan inträffade i E.ON Arena i Timrå där fotograferna är placerade mellan respektive lags avbytarbås och sarghörnet, precis vid sargen utan plexiglas som skydd.
Även i Coop Arena i Luleå har de fotografer som ska bevaka Luleå Hockeys hemmamatcher utsatta positioner. Förra året fick en av fotograferna en puck i huvudet och drabbades av hjärnskakning. Även för några år sedan träffades en av fotograferna av en puck, alldeles nära tinningen.
Helt oskyddade
- Man har alltid varit medveten om farorna, men under senare tid har fler olyckor inträffat och man har börjat att tänka mer på sin arbetssituation. Vi bevakar ändå Luleå Hockeys matcher i snitt två gånger i veckan, säger Maria Johansson, fotograf på Piteå-Tidningen.
I Coop Arena finns tre fotografplatser alldeles nära sargen mitt emellan avbytarbåsen, även bredvid hemmalagets bås finns möjlighet att stå och fota. Platserna är helt oskyddade utan plexiglas eller nät. Är även ett filmteam från Canal Plus på plats eller fler fotografer än vanligt (på grund av exempelvis slutspel) trängs fotograferna ihop ännu fler i båsen. Ytterligare fyra platser finns på läktaren, men där ryms inte alla.
Fotograferna som står vid sargen måste (förutom att jobba) se upp för både förlupna puckar, tacklingar mot sargen och när spelarna i avbytarbåsen svingar sig över sargen med sina vassa skridskor och hockeyklubbor.
- När Delfinen byggdes om till Coop Arena blev det sämre för oss fotografer. De senaste åren har det också blivit allt mer media på plats som bevakar matcherna, säger Johansson som menar att hockey också är en sport som är svår att fotografera på avstånd. Det är när man står nära sargen som man får dom "täta bilder".
- Det optimala skulle vara att man som i NHL satte upp ett plexiglas med hål för kamerorna där vi ska stå. Sedan skulle det behövas fler platser uppe på läktarna. Säkerheten i Coop Arena skulle absolut behöva ses över, i dag är det livsfarligt.
Fota genom plexiglaset
Fotograferna på PT bevakar även Piteå Hockeys matcher på Kvarnvallen, men där finns stora ytor att röra sig på och säkerheten blir inget problem.
I Skellefteå Hockeys hemma-arena står inte fotograferna oskyddade vid sargen utan är hänvisade till speciella platser på läktarna. Står man nere vid sargen kan man även fota genom plexiglaset som är nyare och renare än det uppe i Coop Arena.
FAKTA Rubrik
Text
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om