Forskar om vintercykling

Uppkopplade plogbilar som rapporterar om när cykelvägen är plogad är en idé som ska testas i Luleå kommun. Förhoppningen är att forskningsprojektet ska öka cyklandet och på så sätt också öka folkhälsan.

Arne Gylling, projektledare på Centrum för distansöverbyggande teknik vid Luleå tekniska universitet, forskar om vintercykling.

Arne Gylling, projektledare på Centrum för distansöverbyggande teknik vid Luleå tekniska universitet, forskar om vintercykling.

Foto: Luleå tekniska universitet

LULEÅ2015-04-10 17:00

Projektet, som ska pågå under ett halvår, kan leda till att en särskild app utvecklas för cyklister.

– Appen kan fungera så att på vintern när en uppkopplad plogbil, plogat en sträcka klar så blir den sträckan grönmarkerad i appen. Om det sedan snöar på sträckan under dagen blir cykelvägen kanske gulmarkerad och så vidare, innan plogbilen hunnit ut igen, säger Arne Gylling, projektledare på Centrum för distansöverbyggande teknik vid Luleå tekniska universitet, i ett pressmeddelande.

Tanken med forskningsprojektet är att cyklisterna själva ska lägga in information om cykelvägarnas farbarhet för att bygga upp en ständigt aktuell kunskapsbank. I samband med detta kommer det även att placeras ut sensorer som mäter antal cyklister i trafiken för att se om projektet medför någon ökning eller inte.

Forskningsprojektet finansieras av statliga Vinnova och det är ett samarbete mellan Stadsbyggnadsförvaltningen på Luleå kommun, Norrbottens trafikförbund, Folksam och Luleå tekniska universitet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!