Försäkringskassan JO-anmäld för dröjsmål med handlingar

En privatperson har JO-anmält försäkringskassans Luleå-kontor för att inte tillräckligt snabbt ha lämnat ut begärda allmänna handlingar. I anmälan ingår också det, som anmälaren påstår, dåliga bemötande han utsattes för när han försökte få ut handlingarna.

Luleå2006-02-07 00:00
Mannen ville få ta del av en försäkringsläkares meritförteckning. Handläggare vid försäkringskassan lovade då att skicka en kopia till honom. När mannen inte fått detta efter drygt en vecka tog han åter kontakt med kassan och gick sedan dit för att personligen hämta papperen.

På plats blev han upplyst om att meritförteckningen och betygskopiorna inte var tillgängliga, och han hänvisades vidare till chefen. Denne gav honom meritförteckningen men uppgav att betygskopiorna inte gick att få, utan skulle skickas till honom senare.

I sin JO-anmälan skriver mannen att han vid tillfället av en tjänsteman hade anklagats för att uppta kassans tid i onödan och att denne även påtalat att hans otrevliga sätt kunde falla tillbaka på hans eget ärende.

Fanns i bankfack

Försäkringskassans chef har i sitt yttrande påtalat att han i samband med detta upptäckt att betygskopiorna helt enkelt inte fanns i kassans handlingar och att han därför bett förtroendeläkaren att skicka in dem. Detta tog några dagar, eftersom betygen förvarades i ett bankfack.

JO gör bedömningen att försäkringskassan inte gjort något fel, utan försökt tillmötesgå mannens begäran så gott den kunnat, och lämnar därmed ärendet utan åtgärd.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om