Tillgången på begagnade elbilar är ännu mycket begränsad hos bilhandlare som Norrbottens affärer pratat med.
– Elbilar är fortfarande så pass nya. Det finns inte så många att få tag i än så länge, säger Mats Müller, försäljningsansvarig för Norrlands bil i Luleå.
Ett fåtal begagnade elbilar har funnits inne på Norrlands bil. På KL bil och motor har inga helelektriska bilar sålts ännu, men en del hybridbilar, berättar vd:n Daniel Karlsson.
– Vi säljer ett par hybridbilar i månaden, men elbilar finns inte riktigt på den begagnade marknaden ännu, säger han.
Det kan ta något år innan andrahandsmarknaden för elbilar kommer igång ordentligt, enligt bilhandlarna.
– Det blir en förskjutning. De senaste åren har det börjat komma ut nya elbilar på marknaden och normalt sett brukar de komma in efter ungefär tre år. Jag skulle tro att det därför tar något år innan det finns fler begagnade elbilar, säger Gunilla Ahlqvist, försäljningschef på Bilbolaget som haft ett fåtal elbilar inne.
Nya el- och hybridbilar blir allt vanligare. Enligt Mats Müller på Norrlands bil stod laddbara bilar för 54 procent av marknaden i Sverige under september månad, varav 33 procent var helelektriska bilar. De var mer populära än hybridbilar som utgjorde 22 procent, berättar han.
– Det vanliga är att man privatleasar en ny elbil. Nu har gemene man kanske fått upp ögonen för att det inte är dyrare att än att privatleasa en bensinbil, säger Mats Müller och fortsätter:
– Det är ofta en billigare totalkostnad att äga och köra en elbil än en bensin- eller dieseldriven bil, även om inköpet är lite dyrare. Vissa fossildrivna bilar har en hög skatt och driftskostnad, säger han.
Även om laddningen fortfarande kräver en viss planering av föraren och det fortfarande kan vara lite glest mellan laddpunkter i Norrbotten så räcker laddningens räckvidd relativt långt.
– Elbilen kan inte klara alla resor, men nu börjar biltillverkarna komma upp i räckvidder på 40-50 mil. Det räcker väldigt långt om man har ett antal laddpunktstationer. Bilbatterierna i elbilar börjar också bli bättre. De ska hålla bilens livslängd.
Mats Müller tycker det är en bra tid nu att köpa elbil.
– Det är läge för många att se över sitt bilägande. Jag tror inte att det kommer vara lika subventionerat att köpa en i framtiden som det är i dag, säger han.