Draken ska få ett lyft

Det pensionerade flygplanet vid infarten till Luleå flygplats ska renoveras. "Ska det vara där ska det vara snyggt."

I 34 år har Draken vaktat vid infarten till Luleå flygplats. Nu ska planet fixas till.

I 34 år har Draken vaktat vid infarten till Luleå flygplats. Nu ska planet fixas till.

Foto: Elisabeth Hedman/Norrbottens media

LULEÅ2019-03-13 18:17

Det har gått 34 år sedan planet ställdes vid infarten till flygplatsen, tidens tand har gjort sitt och färgen på planet har bleknat. Men nu ska planet renoveras.

Oavsett vem som äger planet är F21 nära förknippat med det, resonerar Rickard Andersson, kapten vid F21, och spindeln i nätet för projektet.

– Att fixa planet har varit en fråga som det pratats om länge och nu ska det bli av, säger Andersson.

Målet är också att få till underhåll på lång sikt för det.

– Det som nu ska göras är att planet ska målas om, antingen med kamouflagemålning eller så göra planet plåtrent. Det ska belysas, cockpit ska vara upplyst och där ska det finnas en docka som pilot. På vingspetsarna ska lanternorna fixas och lysa.

För att störa trafiken till flygplatsen så lite som möjligt ska planet lyftas sent på torsdag kväll. Det ska läggas på en trailer och fraktas till F21:s lackverkstad. Där ska arbetet utföras när det blir luckor i den ordinarie verksamheten.

Sven Sundgren, vice ordförande i föreningen Flygmuseet F21, är också inblandad i renoveringen.

– Den är inte vacker att se på nu, ska det vara där ska det vara snyggt. När den blir snygg blir den bra reklam för F21 och för Luleå. Den är ett riktmärke för Luleå som folk lägger märke till, säger han.

Enligt Rickard Andersson står F21 för kostnaderna för renoveringen, plus att projektet fått privat sponsring från Laitis.

– Drakenplanet har stått översnöat länge, nu ska det bli riktigt snyggt. Det är en bra symbol för F21 och för Luleå, säger Andersson.

Saab S35 E "Draken"

Planet sattes upp i november 1984 vid invigningen av den nya stationsbyggnaden vid Luleå flygplats.

Stridsplanet som står där tjänstgjorde vid F21 mellan 1966 och 1979.

Källa: Svensk flyghistorisk förening

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!