Men snart är det dags för en ny era.
Inom kort ska Fritz Olsson-huset rivas och både Thomas och butiken får maka på sig.
Från den första november kommer Happy people att husera i Shopping, gallerian som byggdes på 50-talet av arkitekten Ralph Erskine. Andra nyheter är den första riktiga vår- och sommarkollektionen som Thomas arbetat med att sälja in, bland annat på modeveckan i Köpenhamn och Stockholm, samt det nya klubbkonceptet han driver tillsammans med några kompanjoner.
Men vi tar det från början.
Diskplockare
Efter ett antal telefonsamtal där Thomas befunnit sig på resande fot för att sälja in sin klädkollektion för våren och sommaren 2010 träffas vi i Luleå en solig torsdagseftermiddag.
Han spankulerar in i butiken. Hatt, kamouflagejacka och kängor i lack.
Ett trevligt handslag, en glimt i ögat.
Thomas Niemi gick ut gymnasiet 1997. I samma veva startade han Rudies med en kompis. I butiken sålde de utvalda second hand-plagg och streetmode.
- Men vi funkade inte tillsammans och jag tog över kontraktet själv tre år senare, säger Thomas när vi satt oss ner på ett café i närheten av butiken.
Han bytte namn till Agentbutiken och tryckte t-shirtar under märket Happy people. Samtidigt började han anordna klubbar, Happy peoples club.
- Jag startade butiken och sålde märken som jag själv ville ha på mig. Det var och är ett uttryck för mig själv. Samma sak med klubbarna. Jag tyckte att det saknades i Luleå - och så ville jag dj:a själv. De första två åren hade jag ingen lön, istället jobbade jag som diskplockare på helgerna. Man måste brinna och vara beredd på att ta månader då det inte går så bra samtidigt som man har fingertoppskänsla. Luleå är inte Stockholm eller New York.
Mer dressat
Med tiden har snittet på kläderna i butiken delvis skiftat inriktning.
- När jag startade var jag 19, 20, nu är jag 31. Det är klart det är skillnad i smak. Jag har mognat och kläderna också, nu är det mer dressat än tidigare. Från start var Happy people streetiga och vi har fortfarande den stämpeln, men kläderna är mer fashion nu, inköpen har gått åt det hållet.
Redan som liten var Thomas intresserad av kläder och stilar.
- Mamma har berättat att jag alltid kollade i spegeln så allt satt rätt innan vi åkte till dagis. Men det var svårt att hänga med i modet i Svappavaara. Man försökte fixa saker själv och så satt jag med Elloskatalogen och försökte hitta det coolaste.
Inspirerad av "Jägarna"
Så småningom samlade han de olika delarna i affärsverksamheten under ett namn. Happy people northern soul.
För två år sedan teamade han ihop med Max Eklund Anderholm, som står i butiken medan Thomas fokuserar på klädmärket.
En del i den satsningen är den första riktiga kollektionen. En herrlinje inspirerad av filmen "Jägarna".
- Jag inspireras av allt möjligt hela tiden och har alltid en bok som jag klottrar ner skisser och ord i. I januari förra året bestämde jag mig för att ta första steget mot kollektionen. Jag hade massa idéer och tankar som jag bakade ihop så det blev en röd tråd när det gäller material och färger.
Tigerboys ordnar nattklubb
Ett annat fokus är driften av Cleos nattklubb på fredagar och lördagar.
Under namnet Tigerboys har Thomas och Max tillsammans med Alexander Hagman från Raised fist och Anders Rensfeldt från Movits! anordnat klubbar i några år.
För några helger sedan var det premiär från Cleos nya nattliv.
- Vi har riktat in oss på att göra bra klubbar och bra musik. Luleå ska bli ett självklart stopp på dj-turnéer och det börjar bli rätt bra tryck nu.
Rasism
När vi går tillbaka till butiken för att plåta fler bilder pratar vi om ett plagg ur kollektionen - en hood i samiska färger - som fotografen Maria lagt märke till. Under huvan står "Happy people" på samiska och i kapuschongsnörena sitter ringar av renhorn.
- Det är samisk design i nutid. Jag har samiska kompisar och har sett rasism och hört hur folk snackar om dem. Jag ville ge dem en chans att uttrycka sig och sin tillhörighet på ett enkelt sätt och avdramatisera det hela.
Greppet har väckt uppmärksamhet, Thomas har medverkat både i samisk radio och tv och pratat om samisk design.
- Den norrländska själen är viktig för mig. Vi står lite utanför allt annat, men är trygga i oss själva och det vi gör - om det är jakt, fiske, what ever ... det är en speciell vibe, en speciell mentalitet bland norrlänningar. Jag försöker ta fasta på det och lyfta fram det.
Den norrländska själen genomsyrar. Till och med i företagsnamnet poängteras den.
The northern soul