Därför blev Pokémon Go en världssuccé

Samarbete och utforskning var viktigare faktorer än tävlingsmomenten när mobilspelet ”Pokémon Go” blev en världssuccé, visar ny forskning från Luleå tekniska universitet.– Vi trodde att tävlandet skulle ha större betydelse, säger Josef Hallberg, biträdande professor i distribuerade datorsystem.

Utforskande och samarbete viktigare faktorer än tävlande till varför barn spelar ”Pokémon Go”. Arkivbild.

Utforskande och samarbete viktigare faktorer än tävlande till varför barn spelar ”Pokémon Go”. Arkivbild.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Luleå2018-01-29 10:21

Spelet ”Pokémon Go” blev ett globalt fenomen och en världssuccé när det lanserades sommaren 2016. Sedan dess har mobilspelet laddats ner 800 miljoner gånger. Det enorma intresset fick Anna-Karin Lindqvist, Stina Rutberg och Josef Hallberg på Luleå tekniska universitet att undersöka vad som gjort mobilspelet så pass populärt. Forskarna vill använda resultaten i vidare studier om barns fysiska aktivitet, bland annat i ett projekt om aktiva skoltransporter.

Med hjälp av pokémonspelande grupper av barn i åldern sju till tolv år kunde forskargruppen få fram information som visade på att spelets samarbetsmoment var viktigare drivkrafter än spelets tävlingsdelar.

– De viktigaste faktorerna visade sig vara de sociala aspekterna, att komma ut och utforska världen tillsammans med andra barn och vuxna, säger Josef Hallberg.

– Föräldrarna kunde också vittna om att barnen börjat pusha de vuxna om att resa till nya platser, för att upptäcka nya områden i spelet.

Studien visade även på att föräldrarna var mindre benägna att begränsa sina barns skärmtid om spelandet innebar fysisk aktivitet. Föräldrar uppfattade få delar med ”Pokémon Go” som negativt, förutom riskerna kopplade till barn i trafiken.

– Det finns några negativa sidor med spelet. Bland annat att barnen distraheras och håller fokus på telefonen i stället för på trafiken. Samt att telefonvanan ökat även efter barnet slutat spela ”Pokémon Go”, säger Josef Hallberg. (TT)

”Pokémon Go”

Med hjälp av mobilen ritas en karta upp i telefonen som liknar den verkliga omgivningen. Viktiga ställen markeras som gym, där spelarna tävlar med sina figurer, eller pokéstops där det finns viktig utrustning.

För att fånga in figurerna behöver spelaren sedan röra sig i olika miljöer. Vattenpokémon föredrar till exempel vattendrag medan gräs- och insektsfigurerna ofta gömmer sig på fält eller i skogar.

Bakom spelet står den San Francisco-baserade utvecklaren Niantic, med insats från den japanska speljätten Nintendo.

Sedan lanseringen i juli förra året har appen laddats ner 752 miljoner gånger.

I augusti 2016 spelade runt 100 miljoner människor spelet.

Namnet är en förkortning av ”Pocket monster”, alltså fickmonster.

Källa: Apptopia, Niantic

Spelifiering

Spelifiering innebär att man använder mekanismer från datorspel för att exempelvis öka motivationen vid inlärning eller för att uppnå beteendeförändringar.

Spelifiering ses som en viktig del i olika företags IT-strategier och digitala marknadsföringsstrategier.

Källa: Luleå tekniska universitet, Lunds Universitet

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om