Kan metanol tillverkad av biomassa fungera i verkligheten?
Den frågan vill Rikard Gebart, professor i energiteknik vid Ltu och Fredrik Granberg, projektledare vid ETC:s pilotanläggning i Piteå få svar på.
– Vi tror det, säger Gebart som på måndag morgon tillsammans med Fridrik Granberg ger sig iväg på en testresa Luleå till Stockholm, tur och retur.
Fordonet som används är en helt vanlig E85-anpassad personbil.
– Den är inte modifierad på något sätt. Vi kommer bara att blanda 56 procent metanol, framtagen vid vår anläggning i Piteå i tanken. Sen kör vi på, säger Rikard Gebart.
Syftet med det historiska fälttestet är enkelt.
– Om det går som vi tror skulle Sverige ha en god möjlighet att ta en expressfil mot ett svenskt fossilfritt transportsystem eftersom det redan idag finns omkring 250 000 E85-bilar som rullar på svenska vägar, säger energiteknikprofessorn.
Experimentet i sig är unikt. Det är nämligen första gången som en testkörning med en E85 anpassad personbil körs på svensktillverkad förnybar metanol.
– Vi har nått väldigt långt i forskningen kring just metanol framtagen via skogsrester, säger Fredrik Granberg som är projektledare vid pilotanläggningen i Piteå.
Inte heller han tvivlar på att fältstudierna kommer att slå positivt ut.
– Vi tror definitivt att det kommer att fungera, säger han.
Färden går från Luleå ner till Stockholm, därefter vidare till Eskilstuna innan resan går uppåt igen.