Bron förbereds för klaffbyte

Under torsdagskvällen inleds ett förberedande arbete inför byte av broklaffar på Bergnäsbron i Luleå.

Köbildning är att vänta när Bergnäsbron stängs av till och från i samband med byte av broklaffar. (Arkivbild).

Köbildning är att vänta när Bergnäsbron stängs av till och från i samband med byte av broklaffar. (Arkivbild).

Foto: Jens Ökvist

LULEÅ2018-05-03 19:26

Trafiksvårigheter är att vänta från klockan 20 00 på torsdagskvällen, när arbetet sparkar igång, och fram till fredag morgon klockan 05 00.

Ett körfält kommer att hållas avstängt till och från, förvarnar Trafikverket.

– Broklaffarna kommer även att öppnas flera gånger under natten, rapporterar Trafikverkets representanter.

Under ett genomsnittligt vardagsdygn passerar mellan 15 000 och 20 000 motorfordon bron som förbinder Bergnäset med Luleås centrala delar.

Längre fram i sommar kommer Bergnäsbron att hållas helt avstängd för fordonstrafik 16 juli-5 augusti, på grund av underhållsarbeten.

Trafikverket kommer då att hänvisa alla motorfordon till nya Gäddviksbron på E4 och gamla Gäddviksbron längs väg 968.

Cyklister- och gångtrafikanter kommer dock att fortlöpande kunna passera över Bergnäsbron.

Bergnäsbron är en öppningsbar klaffbro. De övre delarna av klaffarna är slitna och ska bytas ut senare i sommar.

Samtidigt byts materialet från aluminium till stål, som har bättre hållbarhet.

Dessutom ska ett högre räcke sättas upp mellan gång- och cykelbanan och vägbanan på klaffdelen av bron, för att öka säkerheten för gående och cyklister.

Bergnäsbron

Bergnäsbron är en öppningsbar klaffbro över Lule älv mellan centrala Luleå och Bergnäset.

Bron stod klar 1954 och invigdes av Prins Bertil.

Bergnäsbron var då med en längd på 896,5 meter Sveriges längsta bro, men har sedan dess passerats av minst ett 25-tal broar.

Bron har en segelfri höjd på 7,3 meter när den är stängd.

Körbanan är endast sju meter bred, men separata gång- och cykelbanor, tre meter breda, på båda sidorna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om