Det var i maj 2003 som mannen köpte en splitter ny Hyundai Terracan från bilfirman Dahlqvist Bil AB i Luleå för 295 000 kronor. Ganska snart upptäckte mannen att tomgångsmotorn var defekt på den nya bilen.
Bilfirman bytte tomgångsventil två gånger, men lyckades inte åtgärda felet. Man erbjöd sig då att lösa in bilen, men ville att köparen skulle erlägga 69 000 i mellanskillnad för en två år nyare bil.
Fel beslut
Bilköparen ville inte godkänna det, bland annat med hänvisning till att den nya bilen saknade skinnklädsel värd cirka 30 000 kronor och att han då totalt skulle tvingas betala nästan 100 000 för att få bilen utbytt.
Han vände sig till Allmänna reklamationsnämnden, som i det läget misstolkade ärendet och beslöt att lämna det utan åtgärd då "köparen inte kunnat bevisa att bilen hade kvarstående defekter".
Vad ARN missat var att både säljare och köpare var överens om att bilen var defekt, och att tvisten enbart handlade om den summa firman skulle lösa in den för.
115 000 mindre
Nu har ARN behandlat ärendet igen och rekommenderar nu att bilfirman ska lösa in bilen för 180 000 kronor, alltså 115 000 kronor mindre än det ursprungliga priset. Detta med hänvisning till att bilen nu är mer än tre år gammal och att den den 15 juni i år hade körts 3 710 mil.
Bilfirman å sin sida bjöd vid samma tillfälle kunden cirka 140 000 i inbyte på grund av ålder, slitage och att man inte kände till eventuella skador eller andra fel på bilen.