Beslut i dag om busstrafiken

Kollektivtrafikens framtid ventilerades på konferens i Luleå på tisdagen. I dag, onsdag, tas ett beslut som får framtida konsekvenser för länets busstrafik.

Förslag på förändring av kollektivtrafiken för att göra den mer attraktiv  och bärkraftig är till exempel att använda sig av mindre fordon, samordna olika typer av resor och ge resenären möjlighet att boka en resa hemifrån och stiga på vid porten. (Arkivbild)

Förslag på förändring av kollektivtrafiken för att göra den mer attraktiv och bärkraftig är till exempel att använda sig av mindre fordon, samordna olika typer av resor och ge resenären möjlighet att boka en resa hemifrån och stiga på vid porten. (Arkivbild)

Foto: Maria Johansson

LULEÅ2009-04-22 06:00
Ulf Lundin fanns på plats. Han är regeringens specielle utredare, som fördjupat sig i framtida lagstiftning kring kollektivtrafiken.
Generaldirektören har i uppgift att göra kollektivtrafiken mer attraktiv för fler resenärer. Resenärernas behov och entreprenörernas roller är viktiga grundpelare.
Femte maj läggar Lundin alla papper på bordet. Förslaget blir sedan regeringens baby att ta ställning till.
Skum på ytan
Ulf Lundin skummade mest på ytan, förhindrad att borra ner sig i utkastet.
Dock vidrörde han några bärande principer.
- I glest befolkade områden ser jag ett större behov av högre flexibilitet, smartare utnyttjande av resurser.
- Mindre fordon och taxibilar borde kunna nyttjas i högre grad än stora bussar. Mera samordning krävs mellan skol-, sjuk-, och allmänna transporter, kanske ett system där resenärer förbokar sina resor hemifrån porten, berättade Lundin för PT.
Blöder ekonomiskt
Parallellt med Lundins rapport står det klart att Länstrafiken i Norrbotten blöder ekonomiskt.
PT berättade nyligen om indragna turlinjer över hela länet. För att motverka ytterligare indragningar har Länstrafiken vädjat hos ägarna (landstinget och länets fjorton kommuner) om ekonomiskt tillskott.
20 miljoner kronor extra, lyder nödropet.
Enligt landstingsrådet Kent Ögren kommer landstinget i dag att ta beslut om fyra miljoner kronor i extrapengar. Enligt Ögren finns en överenskommelse med kommunerna om ett motsvarande tillskott.
Åtta miljoner kronor extra är knappast ett tillräckligt stort plåster för Länstrafiken. Nya neddragna linjer är att vänta nästa år.
Totalt tillskjuts 112 miljoner till Länstrafiken (56 miljoner från landstinget, lika mycket från kommunerna).
Centerpolitikern Erik Berg, Lillpite, reflekterade på konferensen över skattesatsen på drivmedel.
Efterlyser rättvisa
- Både nuvarande och förra regeringen har skruvat upp skattebördorna på bensin, i syfte att minska biltrafiken ur ett miljöperspektiv.
- Då borde man som motprestation kunna begära ett större ekonomiskt riktat stöd för en fungerande kollektivtrafik, och allra helst i Norrbotten med alla sina specifika problem med avfolkning och långa avstånd, menade Erik Berg.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om