Batteridrivna transportfartygets gästspel i Luleå hamn

Transportfartyget Electramars ankomst till Luleå hamn ses som en historisk händelse inom Luleås sjöfart.

Electramar rundade Godahoppsudden för att få trafikera Europa. I söndags nådde hon Luleå hamn.

Electramar rundade Godahoppsudden för att få trafikera Europa. I söndags nådde hon Luleå hamn.

Foto: Shorelink

Luleå2024-04-17 15:00

Electramar gick enligt ett pressmeddelande in i Luleå hamn på söndagen efter lång tur runt bland annat Indien och Afrika. Det är ett 90 meter långt och 16 meter brett transportfartyg som är delvis eldrivet, en så kallad plug in-hybridtorrlastare.

Hybriddriften innebär att fartyget exempelvis kan gå in och ut ur hamnar utan utsläpp, motorljud och vibrationer.

Aktörerna bakom fartyget är rederiet AtoB@C Shipping och transportföretaget DSV.

Enligt Sjöfartstidningen levererades fartyget från varvet Chowgule & Company i Indien i december.

Electramar ingår i en serie av fartyg som är utrustade med både landströmsanslutning och en batteriinstallation på 1 MWh. Enligt rederiet minskar detta koldioxidutsläppen med upp till 50 procent jämfört med den senaste generationen av liknande fartyg.

– Vi är oerhört glada över att äntligen ha det första fartyget i våra hemmavatten, redo att betjäna våra kunder. Det har varit en lång resa för besättningen och vi vill tacka dem för deras tålmodighet och engagemang, säger Frida Rowland, kommersiellt ansvarig på AtoB@C Shipping.

Shorelink, som driftar Luleå hamn, välkomnar både Electramar och en utveckling mot en mer hållbar sjöfart.

– För Shorelink är Electramar inte bara ett fartyg, det är en legobit i strävan att bli Sveriges mest effektiva och hållbara hamnoperatör år 2030, säger Anders Viljeros, affärsområdeschef på Shorelink.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!