– Det vi gör efter 373an vid Svensbyn är att vi lagar uppfrysningar efter vintern och lagar en del kanter på vägen, säger Georg Danielsson, projektledare vid Trafikverket i Luleå.
Tidens tand har nött på vägsträckan som lett till försvagningar. En sådan finns på den kulle Greger Wikström vill ta bort.
Danielsson säger dock att det inte är aktuellt att vidta några åtgärder.
– Sikten är skymd men vad jag vet har det inte hänt några olyckor där.
Det blir inte heller någon enhetlig cykelväg mellan Bergsviken-Vitsand.
– Däremot kommer vi att bygga ihop en del vägdelar så det delvis kan bli cykelväg från Bergsviken som går under en viadukt nära campingen vid Hemlunda, säger projektledare Ingvar Mosesson.
Det kommer också att byggas parallella ersättningsvägar efter den del som får mitträcken.
– Det görs alltid vid sådana här byggen, säger projektledaren Gun-Marie Mårtensson
Under åren har också frågan om åtgärder för den smala vägsträckan mellan Vitsand -Svensbyn stötts och blötts med krav om göra avsnittet trafiksäkrare.
Nu rör frågan på sig.
– Vi gör ett omtag och arbetar med en helt ny plan det blir samråd med allmänheten i vinter. Planen omfattar en 2+1 väg med gång och cykelväg vid sidan om. Planarbetet tar 1,5 år så den kan vara framme någon gång 2017-2018 där byggstart kan ske kring 2018, men då är jag optimistisk, säger Gun-Marie Mårtensson.
Hon uppger att det projektet kan komma att kosta mellan 50-80 miljoner kronor.