Love Rynbäck är född i Gällivare men hade tidigare sin bas i Luleå. Däremellan har många äventyr passerat, och Love har nu 17 år, halva livet, av erfarenhet i resor och upplevelser. Han började på SJ:s bangård för att till sist sluta som reseledare hos SJ. Han har passerat Tjuonajokk och Amazonas i Sydamerika innan han hamnade i Luleå.
Sedan 2001 driver han sitt eget företag. I dag arbetar även hustrun Tatiana i företaget. Hon är född i Ecuador. De träffades på fiskecampen i Tjuonajokk när hon studerade turism i Kiruna. De har nu en son tillsammans hemma i Överstbyn, där firman finns i en 1600-tals timring på gården. Som äventyrare bär Loves liv syn för sägen, minst sagt.
Byn ligger centralt
- Det här är en bra plats att bo på. I vår verksamhet med ständiga resor har vi nära till alla platser i länet. Byn ligger ganska centralt, geografiskt sett. Vi bor mitt i en natur där vi kan skapa ny upplevelseturism. Vi har även tagit över en anläggning som heter Spiken Furudal i Råne Älvdal. Den bara väntar på utveckling, säger han.Loves företag heter CreActive Activity&Adventure AB. Familjen lever på företaget som omsätter närmare 2 miljoner kronor per år och tar hand om cirka 1500 turister årligen. De bjuds på en meny av äventyr och upplevelser. Love satsar på dem som kräver litet mer.
Trycket stort på våren
- Vi har erfarenhet av grupper från två till sexhundra personer. Det är en vid skillnad i villkoren att arbeta inom en så stor spännvidd, säger Love Rynbäck.I genomsnitt tar företaget hand om 1-2 grupper per vecka, men ibland kan det röra sig om 14 grupper samtidigt. Nu under vårvintern är trycket stort.
För att klara bredden och flera uppdrag samtidigt arbetar CreActive med nätverksföretagande.
- Vi har 14 erfarna och utbildade guider som vi samarbetar med. Det är allt från alpinister och fjällräddare, guider med stor vana och kompetens. Vi samarbetar också med uthyrare, hundspannsförare, hotell och restauranger för mat och boende. Ingen människa kan vara bäst på allt. Med hjälp av specialister som samarbetar kan vi ge gästarna det bästa på varje område med gemensamma krafter. Därför är det vikigt att det finns många olika aktörer inom turistbranschen, säger Love Rynbäck.
Kryssningsgäster
I sommar väntar 800 gäster från lyxkryssaren Amadea som kommer till Luleå. De kommer att få uppleva Norrbotten under dagsturer via 15 bussar till några av länets olika sevärdheter.I vår har endagars företagsturer försett ett stort kundföretags återförsäljare och representanter med upplevelser i lappländsk vildmark.
Motpolen är skoterturer på havet ut till packisen i skärgården för små, exklusiva grupper.
För en holländsk affärsman är en veckolång tur på skoterdynan årets höjdpunkt. Företagets bästa produkter är expeditioner för 5 till 15 personer på havsis eller i skog och fjäll på skidor eller skoter, forsränning på de vilda älvarna eller havskajak i den subarktiska skärgården.
Krav på spänning
- Man måste klara både små och stora grupper. Det viktigaste är att det är hög kvalitet på mat, arrangemang och upplevelser. Vi har enbart utbildade guider. Säkerheten måste också vara genomtänkt. Äventyren måste vara spännande, men vi tar aldrig några risker med våra gäster. Det får aldrig hända något. Kraven på utrustning är stora, säger Love Rynbäck.För CreActive är utlandsmarknaden helt överskuggande. Stressade storstadsmänniskor från Europa förstår att uppskatta naturen och avskildheten i Norrbotten. Hittills har CreaActive samarbetat med stora researrangörer i flera länder som Spanien, Storbritannien, Tyskland och Holland. Nu ökar egen direktbokning.
Bokning på internet
- Det är lätt att boka själv via internet i dag. Tatiana har arbetat i ett incomingföretag, och arbetar i dag helt i vår egen verksamhet. Man kan lägga stora pengar på reklam och marknadsföring. Den bästa reklamen är nöjda kunder som blir våra ambassadörer. Den reklamen slår ingen. Det tror jag är orsak till att direktbokning ökar kraftigt. Våra gäster kommer gärna tillbaka och tar med sig nya vänner, säger Love.Nöjda kunder
ambassadörer
Genomsnittsintäkten per gäst i företaget är cirka 2 600 kronor per person och dygn. Dyrast är skoterturer där fordon och bränsle tillkommer. En tre-dagarstur på skoter med helpension och fordon går på cirka 12 000 kronor per person. Övernattning varierar mellan fjällstugor, hotell och tältkåtor.- Det måste finnas en budget för att det skall gå att göra en bra aktivitet. Vårt mål är att öka förädlingsvärdet. Kanske skall vi göra färre men mer exklusiva upplevelser, satsa ännu mer på mer djup och kvalitet. Det ger högre intäkt per deltagare och bättre utvecklingsmöjligheter, säger Love Rynbäck.