Man kan lugnt säga att det är dags nu. Främst då med tanke på den stränga kyla som slagit till i norr.
– Det har varit en kall höst och isen har byggts på gradvis. Just nu är det riktigt kallt, mellan minus 20 och 30 grader längs övre norrlandskusten. Närmsta dagarna kommer vinden driva upp is mot hamnarna i Luleå och Karlsborg, säger Amund Lindberg, driftledare på Sjöfartsverkets isbrytarledning i ett pressmeddelande.
Sedan 16 december är det trafikrestriktioner för hamnarna i Bottenviken. Vilket innebär att endast de fartyg som uppfyller villkoren i restriktionerna, att de klarar av isförhållandena, får assistans av isbrytarna.
– Två finska isbrytare har redan inlett säsongens isbrytararbete i Bottenhavet. Sverige och Finland har ett nära samarbete för isbrytningen i Bottenhavet, Bottenviken och Ålands hav, säger Amund Lindberg.
Sjöfartsverket har fem egna isbrytare i sin flotta. Förutom Atle finns även brytarna Ale, Frej, Oden och Ymer. Utöver dessa har Sjöfartsverket även arbetsfartygen Baltica och Scandica. Båda dessa har isbrytarförmåga.
Skulle det behövas ytterligare insatser kan externa resurser i form av bogserbåtar hyras in vid behov.