Anna rattar spännande bil
Det drar ihop sig till tävlingsdags för de blivande civilingenjörerna på Luleå tekniska universitet. Den 20 maj åker de ner till franska Nogaro med sin egenhändigt byggda bil för att tävla mot 200 andra universitetslag. Bakom ratten sitter ultralätta dansösen Anna Holmkvist Fridh.
Med lätta och nätta dansaren Anna Holmkvist Fridh bakom ratten hoppas civilingenjörsstudenterna vid Luleå tekniska universitet nå framgångar med sin egenhändigt byggda miljöbil vid den stora internatinella tävlingen i franska Nagoro i maj.
Foto: Gunnar Westergren
Lätt förare
Eftersom just låg vikt är en viktig aspekt måste även föraren vara tillräckligt liten och lätt. Valet föll på Anna Holmkvist Fridh som studerar till danslärare vid musikhögskolan i Piteå.
- Det känns riktigt spännande och roligt och vara delaktig i projektet, även om det bara är som förare, skrattar Anna när PT träffar henne och resten av studenterna i Team Baldos.
Olov Ershag, elektroteknikkonstruktör, konstaterar att det blivit många extra arbetstimmar för hela teamet sedan projektet startade i höstas.
Karossen smälte
Nu är man inne i slutskedet och arbetet har i stort sett gått enligt planerna, även om formen för karosstillverkningen smälte i slutet av februari vilket förstås var ett bakslag. Men nu är man på banan igen och om bara knappt fyra veckor startar tävlingen som går ut på att köra tre race under tre dagar, sammanlagt 66 kilometer, på så lite bränsle som möjligt.
Team Baldos från Luleå är ett av fyra svenska lag som deltar.
- Vi är de enda som byggt bilen själva från grunden och för oss är det första gången vi är med i tävlingen. Vårt huvudmål är att bygga en fungerande bil, sedan får vi se hur långt det räcker, säger Jimmy Lundin som läser teknisk design.
Bäst i Sverige
Några förhoppningar om att kamma hem segern törs studenterna inte ha.
- Det är 200 lag från olika universitet från 25 länder och många av dem är inne på sin fjärde bil och har många års forskning bakom sig. Vi känner oss litet gröna men vår ambition är i alla fall att bli bäst i Sverige.
Laget från Luleå hoppas också kunna ta hem något av specialpriserna inom teknisk innovation, design eller kommunikation.
Så fungerar bilen
Baldos drivlina är en seriehybrid vilket innebär att den drivs både av en förbränningsmotor och en elmotor.
Förbränningsmotorn, som går på ren etanol, driver en generator som alstrar ström till en superkondensator.
Superkondensatorn, som man kan likna vid ett batteri som kan ta väldigt stora strömmar, fungerar som en energibuffert och ger ström till en elmotor placerad i ett av de bakre hjulen för att minska förluster i kugghjul och växlar.
Tack vare konstruktionen sker en återvinning av bromsenergin och en återcirkulering av avgaser.
Förbränningsmotorn, som går på ren etanol, driver en generator som alstrar ström till en superkondensator.
Superkondensatorn, som man kan likna vid ett batteri som kan ta väldigt stora strömmar, fungerar som en energibuffert och ger ström till en elmotor placerad i ett av de bakre hjulen för att minska förluster i kugghjul och växlar.
Tack vare konstruktionen sker en återvinning av bromsenergin och en återcirkulering av avgaser.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!