Allt fler olyckor på moped och mc
Antalet olyckor med bil minskar, men för mc-förare och mopedister går utvecklingen åt fel håll. I takt med att antalet tvåhjuliga fordon ökar blir också olyckorna fler. Antalet som dödas och skadas ökar. Ett sätt att få bukt med detta är fler poliskontroller.
Moped- och Mc-olyckorna ökar. Ett sätt att komma tillrätta med problemet tros vara fler poliskontroller. (Arkivbild)
Foto: Maria Johansson
Den kanske viktigaste pusselbiten i arbetet, som under den närmaste tioårsperioden ska halvera antalet döda i mc- och mopedolyckor, är polisens arbete med hastighetsövervakning och fordonskontroller.
Det finns i dag 300 000 motorcyklar och 200 000 mopeder i den svenska trafiken. Det är en fördubbling jämfört med för tio år sedan. Och ju fler fordon, desto fler olyckor. I dag dör cirka 50 motorcyklister och tio mopedister.
Det som gör polisens arbete så viktigt i kampen för att minska dödsolyckorna, är att i 60 procent av dödsolyckorna på mc körde föraren för fort och i nästan hälften av mopedolyckorna med dödlig utgång var mopeden trimmad. Det visar Vägverkets djupanalyser av olyckorna. Fler poliskontroller alltså, men:
Hjälm och ABS-bromsar
- Polisen arbetar redan intensivt med hastighetsövervakning. Men det kan vara svårt att stoppa vissa av dem som vi vill kontrollera. Därför borde vi också söka kontakt med mc-förare och mopedister på andra platser än på vägarna, där de stannar av naturliga skäl, till exempel på bensinmackar, skolor och sommartid vid badplatser, säger Thomas Forsberg på Rikspolisstyrelsen.
Andra viktiga åtgärder för att minska olyckorna är att motorcyklarna har bra, fungerande ABS-bromsar och att mopedisterna har bra hjälmar som används på korrekt sätt. Statistiken visar nämligen att nästan hälften av dem som omkommer på moped är mellan 14 och 17 år och har inte använt hjälm eller använt den felaktigt.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!