Det handlar om den sommarkampanj i form av personliga brevutskick som regionen lanserade för att rekrytera personal till Norrbotten. Med bilder av storslagen natur och erbjudande om bostad för den anställda och familjen ska vårdpersonal från annat håll lockas att välja att ta anställning i länet i sommar.
Själva marknadsföringen har kostat omkring en miljon kronor. Därtill kommer ytterligare kostnader för löner, boende och resor. Men det är väl investerade pengar, enligt Roger Jönsson.
– Det kommer att vara värt det, sett i relation till vad det kostar att hyra in personal. En del av de som har hört av sig till oss kan tänka sig längre anställningar.
Men 88 kontrakt på 750 intresserade, är inte det ganska lite?
– En på tio har gett effekt, det är fantastiskt, säger Jönsson och påpekar att traditionell annonsering efter arbetskraft i exempelvis en dagstidning inte får i närheten så stor genomslagskraft.
Orsakerna till att fler inte har blivit anställda kan vara sådant som löneanspråk som regionen inte kan leva upp till, svårigheter att hitta bostad eller att jobberbjudandet infaller under en tidsperiod som inte passar personen, påpekar han.
Sommarpersonalen och medföljande familjer har fått tillfälliga bostäder i regionens egna lokaler, bland annat i Gällivare. Andra kommer att få bo på campingar. Roger Jönsson håller det för högst sannolikt att kampanjen upprepas nästa år.
– Det är signalen från politiken.