Videon är inte längre tillgänglig
I måndags beslutade styrelsen för Norrbottens Media AB att förändra 24 Norrbotten från grunden. Marksändningarna som startade 2008 kommer att upphöra den 1 april 2016.
– Sista åren har tittandet på marksänd tv minskat dramatiskt och övergått till webb och on demand tv. Mot bakgrund av att vi också har ganska höga kostnader för att sända i mast väljer vi nu att koncentrera oss på de digitala publiceringskanalerna, säger Mats Ehnbom, vd på Norrbottens Media som äger NSD, Norrbottens-Kuriren och 24 Norrbotten.
Tre får gå
Enligt förslaget som lagts fram kommer 24 Norrbotten ha fyra anställda i fortsättningen.
– Vi kommer att klara den förändringen utan att någon fast anställd sägs upp. Däremot har vi några vikarier vars kontrakt går ut och inte kommer att förlängas, säger Mats Ehnbom.
Däremot försvinner tre av fem tjänster vid Teknomedia i Luleå, ett produktionsbolag inom Norrbottens Media.
– Vi ska sätta oss ned med de fackliga representanterna och förhandla med start i morgon (läs onsdag), säger Mats Ehnbom.
Omprioritering
Arbetet på 24 Norrbotten kommer i framtiden att fokusera på korta nyhetsklipp och livesändningar som kan ses på nätet eller via appar i Apple-tv eller Googles Chrome Cast.
– Det här är omprioritering av våra resurser och en fortsatt satsning på rörlig bild. Att vi blir färre beror till stora delar på att det är mycket mindre resurskrävande att göra tv för webben jämfört med att göra det på traditonellt sätt, säger Mats Ehnbom.
Material kommer som tidigare att publiceras på NSD och Kuriren samt Piteå-Tidningen som fortsätter samarbetet med 24 Norrbotten även efter konceptförändringen.
– Det här innebär att vi kommer att få utrymme för mer rörligt bildmaterial eftersom webbformatet inte ställer samma krav på sändningarna, säger Matti Lilja, vd på Piteå-Tidningen.